Welke instanties kunnen je helpen als je je eigen schulden wilt saneren ? Dus geen WSNP of schuldhulpverlening.

De WSNP is te zwaar en de schuldhulpverlening komt niet verder. Welke instanties zijn er om een doorbraak te forceren bij deurwaarders en incassobureaus. Het gaat om veel verspreide schulden die een voor een afgelost moeten worden. Nu gaat het bij allemaal een klein beetje vanwege loonbeslag met veel terugkerende kosten waardoor de aflossing stagneert.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

humanitas is een organisatie die je daarbij kan helpen
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het project 'thuisadministratie' wil ik toch wel een kanttekening bij plaatsen omdat ik er erg bekend mee ben. De vrijwilligers van de thuisadministratie zijn er in de eerste plaats om helpen met het scheppen van orde in de chaos en om hun klanten te helpen met het zelfstandig door te gaan. Vaak is het resultaat dat de klant weer zelfstandig verder gaat of dat de klant klaar is voor concrete budget- of schuldhulpverlening door de gemeente. Vrijwilligers van dit project zullen niet onderhandelen met schuldeisers, tenzij het om hele concrete zaken zoals dreigende huisuitzetting of afsluiting van energie gaat. Ze zullen in ieder geval geen crediteurenakkoord proberen te bereiken. Het is verder wel een uitstekende hulpverlening, maar in dit geval minder passend bij de vraagstellers verzoek.
Er zijn inderdaad veel vrijwilligersorganisaties die kunnen helpen. Sommige schuldeisers willen daar geen zaken mee doen omdat ze niet zijn aangesloten bij de NVVK, vereniging voor volkskrediet. Verder zou je het via een budgetcoach kunnen proberen, waarbij ook hetzelfde van de NVVK geldt. Echter als je bij deurwaarders en incassobureaus vraagt wat voor hen de toegevoegde waarde van het lid zijn van de NVVK is, weten ze vaak ook geen antwoord.

Je zou zelf kunnen proberen met de schuldeisers een betalingsregeling te treffen, waarbij je die wel na moet kunnen komen. Daarvoor heb je inzicht nodig in je inkomsten uitgaven schulden.

Weet je verder of er wel rekening is gehouden met de juiste beslagvrije voet bij berekening van het loonbeslag. Daarvoor zijn wettelijke regels. Verder moeten, als er meer schuldeisers zijn, zij het totale bedrag delen en kunnen ze niet ieder apart voor het aflosbedrag beslag leggen.

Bij een betalingsregeling zou je de schuldeisers kunnen vragen om die regeling in te stellen onder voorwaarde dat zij de incassokosten en rente stop zetten. Anders kom je inderdaad niet verder.

Waarom komt de SHV niet verder? Omdat schuldeisers niet mee willen werken? Daar zijn ook andere mogelijkheden voor.

Waarom is de WSNP te zwaar? Als je nu veel en grote schulden hebt, en je zou worden toegelaten tot de WNSP moet je inderdaad 3 jaar vreselijk je best doen om dit vol te houden. echter dan ben je er wel van af. Nu werkt het blijkbaar ook niet naar je zin, toch?

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, ga toch ook nog eens met SHV praten en vraag goed door waar daar nu precies het probleem zit. Of moet je eerst nog je inkomsten en uitgaven stabiliseren?

Veel succes en sterkte.