Wat is het verschil tussen sv dagen en salarisdagen?

Wat is het verschil tussen sv dagen en salarisdagen? Ik moet over twee maanden als het tegenzit WW aanvragen maar volgens de berekening heb ik maar recht op 3 maanden, alleen basisrecht dus. Ik heb een arbeidsverleden van 12 jaar. In 2010 ben ik voltijd gaan studeren, ik heb toen wel stage gelopen maar omdat ik een gezin heb en daarnaast in de weekenden werk was het voor mij niet haalbaar om daarnaast nog extra doordeweek te gaan werken aangezien ik een alleenstaande moeder met twee kinderen van 6 en 8 was. de jaren 2011 en 2012 tellen dus blijkbaar niet mee omdat ik lange dagen werkte, gemiddeld 15-20 uur per weekend. Waarschijnlijk omdat het lange dagen waren heb ik pech, had ik dan beter 3 korte dagen in plaats van 2 lange kunnen werken? Is hier nog wat aan te doen, bijvoorbeeld bij het UWV aangeven dat je wel het aantal uren hebt gemaakt maar minder dagen door de hoeveelheid uren achter elkaar? in 2012 kom ik net 2 dagen te kort. Het zou toch te zot wezen als ik hierdoor WW misloop?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel, 2011/2012 heb ik geen ww recht opgebouwd omdat ik niet aan de 52 dagen kom. Mijn uren zijn ruim meer dan 208, alleen werkt het pas sinds 2013 op die manier. Mijn excuus voor mijn onduidelijke omschrijving.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Voor allerlei uitkeringen wordt nog steeds uitgegaan van SV-dagen. Een jaar heeft 261 SV (sociale verzekeringen)-dagen, schrikkeljaar of niet. Iedere maand heeft daarom (261/12) = 21,75 sv-dagen.

Als je in de 36 weken voor de eerste dag van werkloosheid in minstens 26 weken hebt gewerkt, heb je recht op een WW-uitkering van 3 maanden.

Om een langere uitkering te kunnen krijgen, moet je voldoen aan de zogeheten 4-uit-5 eis. Er wordt dan gekeken of je in de 5 jaren die onmiddellijk voorafgaan aan het jaar waarin je werkloos werd in minstens 4 van die jaren minstens 52 dagen loon hebt ontvangen. In 2013 zijn die 52 dagen vervangen door 208 uur.

Als je in 2014 werkloos bent geworden zijn de peiljaren voor jou 2009 t/m 2013.

Ik zou toch eens navraag doen bij het UWV. Uit hetgeen je schrijft, kan ik niet afleiden waarom je geen recht zou hebben op een langere uitkering, gebaseerd op het arbeidsverleden.
Ten eerste: als je in 4 van de genoemde jaren 2009 t/m 2013 iedere week ook maar 1 dag gewerkt zou hebben, kom je al aan 52 dagen in een jaar/208 uur.
Ten tweede: een jaar waarin je als ouder voor een kind jonger dan 5 jaar hebt gezorgd, telt voor de helft als een gewerkt jaar mee.

Misschien ook eens op http://www.uwv.nl/Particulieren/mijnuwv/index.aspx je arbeidsverleden bekijken. Heeft de werkgever alles wel correct doorgegeven aan de Belastingdienst vanuit de salarisadministratie?
Computoon