Mag een werkgever geld, wat bestemd is voor een kerstpakket, aan sponsoring weggeven zonder met je te overleggen?

Situatie is dat je al jaren een kerstpakket hebt gekregen.
Werkgever zegt nu dat ie geen kerstpakketten geeft maar het geld besteed aan sponsoring van plaatselijke jeugdafdelingen van sportclubs en een deel aan KiKa geeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het krijgen van een kerstpakket is geen recht. Je moet ieder jaar maar weer afwachten of je werkgever zo goed is om je een kado te geven.
Als je werkgever besluit om dat dit jaar niet te doen en in plaats daarvan een goed doel te steunen, is dat zijn goed recht.
bamibal
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Het is wel zijn goed recht, maar fraai vind ik het niet. Had dan als werkgever het personeel op z'n minst inspraak gegeven in het goede doel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens heb ik zelf wel een kerstpakket gekregen maar kwam ik op die vraag vanwege een dergelijk voorval van een kennis. Ik ben het met Paulus811 eens. Op zo'n manier het geld besteden aan sponsoring is nogal demotiverend.
Kerstpakket is een vrijblijvend gegeven voor de werkgever. Dit is een extraatje die niet overal gegeven wordt. Dus ja hij kan het ergens anders aan besteden. Overigens is hij niet eens verplicht dit te melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij moet helemaal niets,dus ook geen kerstpakketten verstrekken aan zijn personeel.Een gift kan hij misschien belastingtechnisch nog aftrekken van de belasting als gift.En misschien geeft ie wel niets en laat het geld op zijn bedrijfsrekening staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kerstpakketten kun je ook van de belastingaftrekken. Tot 35 euro, vandaar dat 95% van alle kerstpakketten ongeveer die prijs heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt er dus op dat de werkgever van mijn kennis zich opwerpt als de grote weldoener ten kostte van z'n personeel. Op z'n minst discutabel maar persoonlijk vind ik het gedrag van die werkgever in elk geval moreel verwerpelijk.