Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt de studiekosten aftrek?

Ik heb de site van de belastingdienst gelezen maar ik begrijp het voorbeeld niet.

fulltime HBO startsalaris 2000 EURO p/m (exclusief alles)

Particuliere opleiding van 22.500 over een periode van 3 jaar en de werkgever betaald niet mee

Stel dat ik per jaar ongeveer 1/3 kan betalen dus 22500/3=7500 EURO per collegejaar.
De maximale aftrek is 15.000 euro. 7500-15000 zou de som dan worden? Met andere woorden ik kan die 7500 volledig aftrekken?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
605

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Het gaat bij de studiekostenaftrek om kosten die je daadwerkelijk in dat belastingjaar betaald hebt!

Stel je hebt in 2011 €7500 betaald. Daarbij geldt wel dat je elk jaar een drempel hebt van €500. Alleen het bedrag dat daarboven ligt kan je aftrekken. Stel dus dat je €7500 dat jaar hebt betaald, dan is de aftrek dus €7000.

De informatiefolder van de belastingdienst (zie bron) is best heel duidelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
De informatiefolder over Studiekosten of andere scholingsuitgaven 2012 is inmiddels beschikbaar.
Veel is er tav studiekostenaftrek ivm voorgaande jaren niet veranderd. In 2013 wordt de drempel verlaagd van € 500 naar € 250
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aftrek_studiekosten_of_andere_scholingsuitgaven_2012_ib2751t21fd.pdf

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding