is het zo dat als je lid van de rabobank wordt,je daar zonder dat je iets voor hoeft te doen ( aandelen kopen) dividenduitkering krijgt, klopt dit?

Ik bedoel hier mee dus dat je alleen lid hoeft te worden en hierdoor recht heb op dividenduitkering, omdat rabobank een cooperatieve organisatie is..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee. Dit klopt niet.

Coöperatiefonds

De Rabobank heeft geen aandeelhouders en keert dus geen dividend uit. Wel laten wij een deel van de winst terugstromen in de maatschappij, dit wordt coöperatief dividend genoemd. Zo laten wij zien dat we betrokken zijn bij de plaatselijke samenleving. Het coöperatief dividend wordt beheerd in het Coöperatiefonds.

Coöperatief dividend

Met het coöperatief dividend worden investeringen gedaan in de economische, sociale en culturele omgeving. Dit hoeft niet per se met geld. Rabobank De Stellingwerven kan bijvoorbeeld ook investeren met mensen (vrijwilligerswerk door medewerkers van de bank) of middelen (kopieerapparaat of vergaderruimte).
Commissie coöperatief dividend

De commissie coöperatief dividend beheert het Coöperatiefonds. De commissie bestaat uit leden van de ledenraad, jongerenraad, een medewerker van de bank, een directielid en een coöperatiemedewerker. De commissie komt minimaal eens per kwartaal bij elkaar om aanvragen voor het coöperatief dividend te beoordelen. Hierna krijgt de aanvrager schriftelijk bericht of zijn project een bijdrage kan verwachten.