Zijn rechten voor werknemers allemaal gelijk? zie uitleg

Kan je als 16 jarige, met een bijbaantje, met een contract voor 12 uur per week ontslagen worden omdat je in 2 maanden tijd je 3 keer hebt moeten ziekmelden?
De baas zegt de jongen te ontslaan als hij weer ziek wordt, vraag me af of je om die reden ontslagen kan worden en wat je er eventueel tegen kan doen.
De reden van ziekmelden waren echt terecht, 2 maal vanwege het trekken van 2 verstandskiezen en 1 maal de griep.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Er is verschil tussen een vast contract, een tijdelijk contract, een o-uren contract, een min-max contract, en wat er verder nog is verzonnen om het voor werkgevers makkelijk te maken om flexibel met personeel om te gaan.

Bekijk het contract, en afhankelijk daarvan kan je besluiten of je hulp van de vakbond of van een jurist kan inroepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verstandskiezen trekken vallen niet onder 'ziek zijn', daar hoor je normaal gesproken vrije uren voor aan te vragen.
In geval van griep is het wel terecht. Als hij heeft gehandeld naar de overeenkomst in zijn contract dan kan hij niet ontslagen worden om die reden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de behandeling (verstandskiezen) moet je inderdaad vrij nemen. Als je echter daarna je erg slecht voelt (bv door de verdoving of de pijn) kun je je wel ziek melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van het trekken van verstandskiezen kan je flink beroert zijn, dat was de reden van ziekmelden, niet de afspraak bij de tandarts.
Bedankt voor je antwoord, zijn dus loze dreigementen.
Als het een contract voor bepaalde tijd is, kan de werkgever besluiten om die niet te verlengen. Dat kan hij tot op de laatste dag nog doen.
een werkgever mag 3x een contract voor bepaalde tijd geven, daarna moet het voor onbepaalde tijd worden. Als hij daar al doorheen is, is ontslag niet zomaar mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland mag je niet ontslagen worden wegens ziekte. Alleen als gedurende 1 (of 2?) jaar achter elkaar ziek bent kan dat. Ongeacht of je parttime werkt.

Dit is dus absoluut een loos dreigement.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is niet helemaal duidelijk, Nelly. Bedoel je dat hij zich in 2 maanden tijd 3 x voor al die 12 uur ziek heeft gemeld? In dat geval kan ik me voorstellen dat de baas dan liever iemand anders heeft waar hij wel op kan rekenen. Als de jongen nog in zijn proeftijd zit, dan kan hij altijd ontslagen worden, ook zonder reden. Ik denk wel dat de arbeidsverhoudingen dusdanig verstoord zijn, dat deze jongen het beste alvast op zoek kan gaan naar een ander bijbaantje. Hij zal daar vast niet meer met plezier gaan werken :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hij werkt er al langer, een jaar ongeveer, zijn inzet zijn ze altijd tevreden over geweest. in vakanties maakt hij soms dagen van 10 uur. Het gaat om werk in een supermarkt, nu hij zich 3 maal vrij kort achterelkaar heeft ziekgemeld, dreigen ze met ontslag.
Heb nog naar zijn contract gevraagd, dat loopt over 3 maanden af. Dan zal het wel niet verlengt worden.