Wat zou een 60L aquarium met pompje en extra borrelaar verbruiken ?

Ik kreeg mijn eindafrekening en zelfs de leverancier stond ervan te kijken toen im zei dat ik alleen woonde.
Mijn electraverbruik is het dubbele als van mijn moeder.
Ik woon alleen dus en het verbruik van dag en nachtstroom bij elkaar over een heel jaar is ruim 3500kw.

Dit kan volgens mij nooit kloppen.
Wassen doe ik op nachtstroom,ik gebruik kaarsen ipv lampen.
Haalde zelfs de stroom volledig van mijn tv af ivm sluipstroom.

Wel moet ik veel stoken omdat de capaciteit van de radiatoren te klein is dus mijn gasverbruik is ruim 1500kuub.
Kost de kachel veel gebruiken ook stroom ?
Wat vinden jullie van dit verbruik voor 1 persoon ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (5)

Je moet er ongeveer rekening mee houden dat een aquarium 25 euro per maand kost. Zeker in de wintertijden omdat je water goed op temperatuur moet blijven, en ook moet je 1 keer in de 2 weken je water verschonen, ook dit kost geld. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja qua stroomverbruik inderdaad. Of het verschonen van water is iedereen verschillend, ik doe het zelf 1x per maand, maar gelukkig gaat de vraag hier niet over:)
Nou D44ntje, een bak van 60 liter koud water op 24 graden krijgen met electriciteit kost inderdaad een heleboel stroom en dus geld. Als het eenmaal op temperatuur is dan blijft het natuurlijk afkoelen, dus die verwarming die blijft steeds aan. Net zoals wanneer je in een ligbad zit. Dan moet je ook steeds warm water toevoegen, omdat je het anders koud krijgt. Is de bovenkant van je aquarium open? Dan gaat daar al een heleboel warmte verloren, want warme lucht stijgt. Maar, vergeet ook niet de wanden van je aquarium. Die zijn van glas en ook dat zorgt voor snelle afkoeling van het water. Vergis je dus niet in het elektriciteitsverbruik van zo'n grote bak warm water. Je verwarming stook je met gas. Er is wel wat electriciteit voor nodig om de pomp te laten draaien en het water door de buizen te pompen, maar dat staat niet in verhouding tot de kosten van een aquarium. Mensen met een waterbed betalen ook een hoge energierekening, omdat dat water steeds verwarmd moet blijven, want je gaat niet op een ijskoud bed liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even ter vergelijk. Wij hebben net de afrekening elektra gehad en ook een flink warmwater-aquarium.
4600 kw voor een drie-persoonshuishouden, waarvan nr. 3 nauwelijks extra stroomverbruik voor haar rekening neemt;-) . Wij branden dan wel geen kaarsen, maar wel bijna overal spaarlampen. (Maar wou je echt zeggen dat je nooit lampen aan hebt, maar altijd kaarsen?) Computer + tv staan wel regelmatig aan en we koken elektrisch. Zo'n aquarium verbruikt gewoon veel stroom. Ik neem aan dat er ook nog tl-lampen in het aquarium zitten. Die staan waarschijnlijk ook een groot deel van de dag aan?
Verder maakt nachtstroom voor het aantal kw natuurlijk niet uit, wel voor de kosten. Als je een hele oude wasmachine hebt, kan het ook zijn dat deze veel stroom gebruikt.
Maar 3500 kw is dus wat mij betreft niet abnormaal. Maar stel nou (wat ik niet hoop) dat ik vanaf morgen ook alleen woon, dan neemt mijn stroomverbruik maar weinig af, zolang dat aquarium er nog staat. Ik hoef dan iets minder te wassen en er staat een computer minder vaak aan. Maar de lampen moeten nog steeds aan, en koken en televisiekijken doe ik dan nog steeds. Het aantal personen is minder van invloed dan je denkt. Het gaat vooral om de apparatuur die je gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben sinds mei dit jaar een aquarium en eerlijk gezegd had ik verwacht veel meer stroom te verbruiken. Maar wat schetst mijn verbazing wij hebben een lager verbruik dan vorig jaar. Voor de duidelijkheid in mei een bak van 60 liter eind juni vervangen door een bak van 180 liter en sinds begin december een bak van 240 liter. Dus als ik geen verhoging in de kosten heb met dit verbruik kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat jij zo omhoog bent gegaan. O ja alle bakken waren voorzien van verwarming verlichting en een pomp die 24/7 aanslaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vuistregel voor een aquarium is: 1 watt per liter voor verwarming. Met 60 liter is dat dus 60 Watt. Daar komen verlichting en pompen nog bij en dan heb je het al snel over 750 kWh per jaar. Tikt echt wel aan, maar komt niet in de buurt van jouw 3500 kWh.

Een beetje computer verbruikt zomaar 250 or 300 Watt. Als die dag en nacht aan staat (ben je een fanatieke downloader?) kan dat flink oplopen. Met een computer, een aquarium èn een plasmascherm lijken mij die 3500 kWh helemaal niet zo vreemd.

1500 kuub gas lijkt me ook al niet overdreven veel. Gemiddeld is 1200, en het maakt weinig uit of je alleen thuis bent of met zijn tweeën. Wellicht heb je een vrij hoge nachttemperatuur ingesteld (ook als je van huis bent) omdat je radiatoren te klein zijn om het snel weer behaaglijk te hebben. Daar zitten dan zeker wel kosten. Je moet dus overwegen om de nacht temperatuur toch maar te laten zakken. Kun je ook gewoon een poosje proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij douchen gebruik je ongeveer 30 liter water (als je erg lang douched mss 2x zoveel). Dat kost ongeveer 0,1 m3 gas (of dus 0,2 m3 als je lang douched). Een heel jaar uitgebreid douchen kost dan 365*0.2 = 73 m3 gas. Alle beetjes helpen, maar minder douchen zet niet serieus zoden aan de dijk. Koken verbruikt volgens mij nog minder. Je verwarming staat 's nachts kennelijk al laag. Ik weet het ook niet. Misschien geen optimale isolatie? Maar 1500 m3 per jaar is sowieso niet bijzonder veel; wat betaal je, 75 Euro per maand aan gas? Die 3500 kWh komt neer op bijna 10 kWh per dag. Dat is wel vrij veel volgens mij, maar ook weer niet zoveel dat ik denk dat de buurman op jouw rekening teert ;) Je aquarium kan er zomaar 2 kWh/dag van doen schat ik. Een TV, plasma voorop, verbruikt ook behoorlijk wat als die veel aan staat (ook sterk afhankelijk van de grootte van het scherm). Verder heb je verlichting, waterkokers, elektrisch koken (?), computer en andere elektrische apparaten. Een pomp op je cv kan ook continu aan staan (kan zomaar 50 Watt zijn => 1.2 kWh/dag en sommige gaan 's zomers ook niet uit). Heb je een buitenlamp bij de voordeur? En is dat een spaarlamp, of nog een ouderwetse gloeilamp? Ik zou gewoon eens bijhouden wat je allemaal gebruikt aan elektrische apparaten en van elk apparaat bekijken hoeveel stroom het gebruikt. Soms schrik je ervan. Elektrisch kacheltje! Stofzuigen! De waterkoker! Doorgaans dingen die relatief weinig aan staan, maar met elkaar kan het flink oplopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt als een probleem met de isolatie. In een redelijk geïsoleerd huis zou je geen koude toch moeten voelen. Maar goed, dat gaat over gasverbruik. Het zou mij overigens verbazen als je aquarium meer dan 800 kWh per jaar zou verbruiken.