Wat is financiële analyse?

Kan iemand me zeggen wat deze vak inhoudt?(in het algemeen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Cijfers over omzet, winst, kosten etc. zijn eigenlijk dode cijfers, en ze zeggen nog helemaal niets. Er is een financieel analist voor nodig, om uit die cijfers de belangrijke zaken te halen. B.v. het ontdekken van trends. Op basis van zijn analyse, kan hij b.v. de leiding van een bedrijf adviseren om bepaalde zaken anders aan te pakken, of b.v. te waarschuwen als bepaalde kosten uit de hand (gaan) lopen.

Hier vind je een beschrijving van de taak van een financieel analist:

"Financiële rapportages en modellen m.b.t. budgetten, forecasts en maand-, kwartaal- en jaarafsluiting.
Ondersteunen bij het opstellen van het kwartaal/halfjaar en jaarverslag van een aparte BV.
Zorgdragen voor tijdige aanlevering van maand-, en kwartaalverslagen van je Business Unit, alsmede het beoordelen het maken van analyses van deze financiële data en management rapportages.
Analyseren en adviseren over balans en winst- en verliesrekening voor omzet, inkoop,overheadkosten, vorderingen, voorraad, financiering."

Bovenstaande functieomschrijving komt uit deze vacature:
http://finance.nl/vacature/72656/financieel-analist/?utm_source=Indeed&utm_medium=organic&utm_campaign=Indeed

en hier vind je er nog een, met een duidelijke taakomschrijving:
http://www.nederlandvacature.nl/v_60301-C1000-Amersfoort-Financieel_Analist_retail_.aspx?loc=p13_ca193_tyCAT_&cu=nl-NL