Waarom is het slecht dat alles via de ECB gaat?

Ik ben redelijk goed economisch onderlegd, met een WO bedrijfseconomie/corporate finance opleiding, maar in de media wordt nu iets gezegd dat ik niet begrijp.

Men vreest voor een tweede kredietcrisis, omdat banken elkaar niet meer vertrouwen en het geld "liever bij de ECB wegzetten voor 0,5% rente dan aan elkaar te lenen tegen 3,5%" (woorden van beleggingsadviseur ING).

Waarom is dit erg? Voor de economie is het toch helemaal niet zo slecht als alle banken hun geld bij de ECB stallen en de ECB de leningen verzorgd (vooropgesteld dat iedereen braaf terugbetaald, natuurlijk).

Of de ABN nou leent van BNP Paribas, of van de ECB, geld is geld.

Dus waarom dan niet gewoon de hele kredietstructuur via de ECB laten lopen? De ECB haalt 100 mrd op van banken, dan kan het 100 mrd uitzetten....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je weet dit zelf waarschijnlijk beter, maar.. Ik kan me voorstellen dat de ECB andere regels hanteerd om geld te mogen lenen dan andere banken. Hierdoor zou het wellicht minder geld kunnen kosten bioj ECB, maar moet je wel aan andere eisen voldoen. Hierdoor kan het zo zijn dat er minder landen geld krijgen.

Daarbij: Als de nationale banken hun geld wegzetten bij de ECB is dit niet meer beschikbaar voor normale banken om geld te lenen. En bij mijn weten kunnen die niet bij de ECB lenen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naar mijn bescheiden mening als toeschouwer met belangstelling voor economie zijn dergelijke uitspraken van adviseurs op zijn minst twijfelachtig en krijg ik steeds meer de indruk dat het allemaal rookgordijnen zijn om de werkelijke toedracht te verdoezelen.
Dat banken elkaar niet meer vertrouwen is duidelijk dus zou de ECB het ideale "knooppunt"kunnen vormen.
Er zit echter een grote adder onder het gras.
Doordat zoveel landen in de EU grote schulden hebben zijn meerdere landen en banken nu al virtueel failliet.
Nog meer lenen aan failliete landen is boter aan de galg smeren dus 3.5 % is véél te weinig.
In Griekenland werd vorige week al 30% rente betaald..
Het is dus zeer waarschijnlijk dat de rente hier snel zal oplopen en de Euro snel in waarde gaat dalen.
Hopelijk komt het niet zover maar alle ingredienten voor hyperinflatie zijn al aanwezig.
Wat mij steeds weer opvalt is dat politici iedereen gerust willen stellen maar de problemen worden alleen maar groter en groter...

Toegevoegd na 3 uur:
Wat de beleggingsadviseur bedoeld is misschien dat de ECB weliswaar het vertrouwen geniet maar omdat zij veel strengere eisen gaan stellen voor terugbetaling dit op korte termijn geen oplossing biedt voor de huidige crisis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om het volgende. Aan het eind van de dag houden banken geld over, en andere banken hebben geld tekort. Normaal wordt er dus aan het eind van de dag geld onderling uitgeleend. Maar soms bleef er dan nog steeds geld over, en dat kon dan bij de ECB gestald worden.

Het feit dat nu banken er eerder voor kiezen om het bij de ECB te stallen (a 0,5% in plaats van 3,5% bij elkaar) is op zich niet slecht, maar het geeft wel aan dat banken bar weinig vertrouwen in elkaar hebben. Je moet het dan ook zien als een indicatie dat banken niet alleen aan elkaar geen geld meer uitlenen, maar ook niet meer aan bedrijven. Je krijgt dus dan weer een kredietcrisis.

De kredietcrisis verwijst namelijk naar de situatie waarbij er bijna niets meer uitgeleend werd waardoor de economie tot stilstand kwam.