Zou ik veel gas bespaard hebben?

Ik ben 4 dagen weggeweest en heb de verwarming helemaal uitgezet. Bij mijn thuiskomst was het 11° en heeft de CV 3 uur ononderbroken gewerkt alvorens het weer 20° was. Maar bv borden in de kasten voelen nog ijskoud aan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja, je hebt wel degelijk gas bespaard, maar waarschijnlijk is de besparing nèt iets minder dan je in 1e instantie zou denken. Dat komt alleen maar omdat je huis flink is afgekoeld, en je verwarming nu even flink moet stoken, om de boel weer op temperatuur te krijgen.

Dat je gas hebt bespaard valt eenvoudig uit te rekenen. In de situatie zoals je het beschrijft, heeft je CV in 4 dagen (tot op dit tijdstip) totaal 3 uur gebrand. Dat is (omgerekend!) 3 kwartier per dag.

Je hoeft je nu alleen nog maar af te vragen, wat er was gebeurd als je wèl thuis was geweest. Had je het 4 dagen warm gehad, als de CV 3 kwartier per dag had gewerkt? We zullen het er snel over eens zijn, dat je dat nooit had gered, en de CV langer dan 3 kwartier had moeten werken om het die 4 dagen warm te hebben.

Alle tijd die je denkt, dat de CV langer had gewerkt dan de 3 kwartier per dag, als je thuis was geweest, is dus pure winst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk niet dat je echt veel bespaard hebt. Maar als je echt je verbruik wilt weten, neem dan eens wekelijks de meterstand op, en maak er aantekeningen bij of je die week veel weg was of juist niet (zou je ook per dag kunnen doen, maar dat is misschien beetje omslachtig
anneliez
12 jaar geleden
Nee je hebt misschien nog wel meer verbruikt.Je kunt beter je verwarming op 17 ofzo zetten als je wegbent dan hoeft hij niet bij thuiskomt weer vanaf 11 graden te beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je CV verbruikt erg veel gas als je de knop in één zwaai omhoog draait naar 20 graden, dan probeert de CV zo snel mogelijk op 20 graden te komen, daarom is het beter om hem van 11 eerst op 13 te zetten en omhoog gaan tot je de 20 graden hebt bereikt, mogelijk heb je meer m³ gas opgebrand om de temperatuur omhoog te krijgen bij je thuiskomst dan dat er in die 4 dagen lang is verbruikt