Kan je pensioenfondsen aanklagen met de bond?

Want het is geheel oneerlijk: Als een pensioenfonds winst draai over de beleggingen van ons geld behouden ze dat zelf maar, als ze verlies draaien keren ze niks uit. Dan komt er nog bij dat ze verschillende premies van de werkgever inhouden en ook niet uitkeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Natuurlijk kun je instellingen net zo goed als personen aanklagen. Het is echter de vraag of de vakbonden daar iets in zien. Als pensioenfondsen voldoende winst maken kunnen namelijk de premies omlaag. Op die manier profiteer je echt wel van die winsten. Onder andere door de bancaire crisis is dat echter al weer een tijdje geleden. Integendeel, de dekkingsgraad van de pensioenfondsen wordt steeds minder. Dan is het een keuze om de pensioenen te verlagen, de premies te verhogen of allebei.

Wat ik niet eerlijk vind is het afromen van de winsten van het ABP door de overheid, wat een aantal jaren geleden gebeurde. Dat geld moet gebruikt worden om latere tegenvallers af te dekken, zoals de huidige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De pensioenfondsen worden bestuurd door werkgevers en werknemers (niet door gepensioneerden).
Namens de werknemers zitten in het bestuur van de fondsen vertegenwoordigers van vakbonden. Je vraag betekent dan dat de vakbond mede zich zelf moet gaan aanklagen. Lijkt me niet waarschijnlijk en niet haalbaar.

Je veronderstelling dat de pensioenfondsen winsten houden en die niet gebruiken voor pensioenen kan in zijn algemeenheid niet waar zijn.

De verliezen en onderdekking ontstaan niet zo zeer door lage opbrengsten en verliezen, maar omdat de toekomstige opbrengsten tegenwoordig tegen een reëel (en dus laag)rentpercentage worden berekend i.p.v. het vaste percentage van 4 vroeger.
Wat ik wel l*llig en inconsequent maar budgettair begrijpelijk vind, is dat de Belastingdienst wel van het onrealistisch, te hoge percentage van 4 mag uitgaan bij de berekening van onze belasting over spaargeld maar dat daarentegen de pensioenfondsen verplicht zijn zich realistisch op te stellen.