aansprakelijkheid huishoudelijke uitgaven. hoe werkt dat?

art 1:85 BW: De ene echtgenoot is naast de andere voor het geheel aansprakelijk voor de door deze ten behoeve van de gewone gang van de huishouding aangegane verbintenissen, met inbegrip van die welke voortvloeien uit de door hem als werkgever ten behoeve van de huishouding aangegane arbeids-overeenkomsten.

Stel 2 mensen zijn buiten gemeenschap van goederen getrouwd. De man doet een uitgave die valt in de gewone gang van de huishouding.
De man moet 1000 euro betalen maar dat doet hij niet.De man heeft 1000 euro op zijn rekening en zijn vrouw ook 1000,-. Wie moet dit volgens de rechter betalen. De man 1000? de vrouw 1000? of allebei 500?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de man een uitgave doet, dan heeft hij toch al betaald?

Het beste antwoord

Zoals je aangeeft zijn de man en de vrouw allebei volledig verantwoordelijk voor de betaling van die 1000 euro. Je zegt dat die 1000 euro valt in de gewone gang van het huishouden dus is het een gezamelijke schuld.

Wat een rechter uiteindelijk gaat beslissen is afhankelijk van de rest van de situatie, maar uitgangspositie is dat beide partners de helft van de schuld betalen indien zij beide evenveel geld (en inkomsten) hebben.

Oftewel, in het door jou geschetste geval is het waarschijnlijk dat de rechter beide partners 500 laat betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De man moet dit betalen. Want de vrouw heeft in dit geval geen vrantwoording voor die 1000 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet?
De man als werkgveer moet betalen. Hij heeft verhaalsrecht voor 50 % op de vrouw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
werkgever? Waar haal je dat vandaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie toelichting vraagsteller: "art 1:85 BW: De ene echtgenoot is naast de andere voor het geheel aansprakelijk voor de door deze ten behoeve van de gewone gang van de huishouding aangegane verbintenissen, met inbegrip van die welke voortvloeien uit de door hem als werkgever ten behoeve van de huishouding aangegane arbeids-overeenkomsten."
De man heeft als werkgever de verplichting op zich genomen. Niet de vrouw dus deze kosten horen niet bij haar. het zijn ook geen gewone huishoudelijke kosten.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ronron1212, volgens de vräagsteller wel. ".....die valt in de gewone gang van de huishouding....
ronron1212
12 jaar geleden
Kan alleen als de beide partners hier overeenstemming over hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212, neen, is geregeld in de wet: Boek 1. Personen- en familierecht, Titel 6. Rechten en verplichtingen van echtgenoten Artikel 85
De ene echtgenoot is naast de andere voor het geheel aansprakelijk voor de door deze ten behoeve van de gewone gang van de huishouding aangegane verbintenissen, met inbegrip van die welke voortvloeien uit de door hem als werkgever ten behoeve van de huishouding aangegane arbeidsovereenkomsten.
ronron1212
12 jaar geleden
Een huishoudster is geen normale huishoudkosten. Hiervoor is wel degelijk toestemming van de partner nodig.