Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een voorlopige teruggaaf betaal ultimatum stellen aan de belastingdienst?

Als ik een rekening krijg van de belastingdienst, dan willen ze dat ik het meestal binnen een bepaalde periode betaal. Doe ik dat niet, dan dreigen ze met consequenties. Maar kan het andersom ook? Het geld wat ik terug moet krijgen van de belasting, zoals de jaarlijkse teruggaaf. Kan ik de belastingdienst een uiterlijke betaaldatum opleggen waarop zij het geld naar mij hebben moeten overgemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
927

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Er bestaat geen recht op een "jaarlijkse teruggaaf". Je moet eerst aangifte doen waarmee je zelf berekent of en zo ja wat je terug denkt te krijgen.
Als je de aangifte voor 1 april indient dan heb je dat geld voor 1 juli op je bankrekening staan.
Als je daarvan geen gebruik maakt dan moet je langer wachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan: in welke fase zit je? Hoe lang geleden heb je je aanvraag ingediend? De Belastingdienst heeft 8 weken om een aanvraag in behandeling te nemen. Zij kan zelf die termijn verlengen, maar dat moeten ze wel per brief aan je kenbaar maken. Als ze binnen acht weken niet besloten hebben, dan kan je met behulp van de Wet Dwangsom de Belastingdienst een ultimatum stellen. Zie de bron voor hoe dat in zijn werk gaat. (Kort gezegd krijgen ze dan nog twee weken en daarna krijg je per dag dat je moet wachten een vergoeding).

Heb je al een beschikking ontvangen? En wacht je nog steeds op je geld? Controleer dan eerst wat de status van de uitbetaling is. Het kan zijn dat deze verrekend is met een openstaande schuld, of dat je geen of een onjuist rekeningnummer doorgegeven hebt. Over het algemeen gaat de Belastingdienst bij een beschikking vrij snel tot uitbetalen over, maar er kan altijd wat aan de hand zijn.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het 3 weken terug ingediend, dus ik maak me geen zorgen oid. Vroeg me alleen af of wat zij bij mij doen ik dat ook bij hun kan doen. Laatst kreeg ik bv een aanslag over teveel gekregen ziektekosten en die moest ik terugbetalen binnen een termijn. Maar vroeg me af of ik dat andersom ook kan eisen

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding