Wat kun je doen als je per ongeluk bent uitgeschreven bij de uni?

Mijn vriendin kwam er vandaag achter dat er geen collega geld is afgeschreven en heeft direct gebeld met de Uni. Nu geven zij aan dat ze de machtiging niet hebben ontvangen en haar dus hebben uitgeschreven.

Nu kan ze zich wel per december weer inschrijven, maar dan moet ze 3 maanden aan OV, Stufi etc terugbetalen. Dit gaat om een dikke 1000 euro en heeft in die tijd wel gewoon gestudeerd en alle daarbij komende kosten (reizen, uitwonende beurs gebruikt).

Nu heeft ze al de duo gebelt, maar die doen, zoals het een overheidsinstantie bekoort, weer eens alles volgens "de regels".

Nu heeft ze nog wel een kopie van de machtiging, maarja de uni blijft natuurlijk gewoon ontkennen dat ze die nooit gehad hebben. Wordt je als student dan niet op 1 of andere manier beschermt?

Toegevoegd na 5 minuten:
Edit: Ik kreeg van mijn vriendin te horen dat de uni aangaf nog waarschuwings mails te hebben gestuurd. Deze heeft ze dus nooit ontvangen en zijn ze niet verplicht dit schriftelijk te doen(post)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Een email geldt tegenwoordig als brief, maar dan moeten ze wel goed verstuurd worden.
Misschien dat die emails de spam-box zijn in gegaan. (die loop ik zelf af en toe na)

Bij ons ontnamen ze je eerst al je rechten voordat je echt uitgeschreven werd en omdat veel online gaat, merk je het meteen als je niet meer kan inloggen.
Daarnaast emails en ook brieven.
Persoonlijk vind ik dus ook van de uni er wat te makkelijk mee omgaat.

Raar want zij verdienen er ook aan,
ook omdat je per 1 december minder betaald dan per 1 september.

De misgelopen beurs die krijgt ze nog wel, want er zijn er maar weinig die echt in 4 jaar afstuderen. Die 1000,- kan je gewoon niet betalen, dan wordt het een langlopende schuld die je pas na de studie hoeft terug te betalen. (wel rentedragend)

Het OV geld is wel zonde. (hoewel ook weer 3 maanden extra recht op een OV)

Ik zou eerst naar de studieadviseur gaan, ook omdat het consequenties voor studiepunten zou kunnen hebben. Verder kan die misschien iets voor je doen, waar ze bij de administratie geen "zin" in hebben.

Daarna kan je nog naar een bureau rechtshulp gaan,
vaak helpen daar rechten studenten, dus dat is makkelijk om mee te praten omdat jullie waarschijnlijk op dezelfde uni zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het goed is krijg je een bewijs van inschrijving bij elke school, welke binnen komt als de machtiging is goedgekeurd. Deze is niet ontvangen neem ik aan?

Daarnaast was er altijd een regeling in de tijd dat ik mijn studie aan het kiezen was en bij mijn broertje de afgelopen jaren ook nog.

Door deze regeling hoef je niks terug te betalen als je binnen een half jaar stopt met je studie, ik weet echter niet of deze regeling nog bestaat.

Op de website van (ik denk DUO) kan je de status van je inschrijving van een school zien. Hier wordt extra bij vermeld dat de aanmelding voltooid moet zijn voor een bepaalde datum, controleer deze status. Alle mails de ze sturen zijn tevens hier terug te vinden. (bij mij wel iig)

Je kan proberen je gelijk te krijgen, maar ik vraag me af of dat gaat lukken en of de tijd, moeite en geld het waard is.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Het wel of niet moeten terug betalen van je stufi heeft overigens niets te maken met het wel of niet volgen van het onderwijs.

Het is afhankelijk van of je wel/geen diploma haalt.

Ga je 4 jaar lang netjes naar school maar haal je het niet en stop je? Dan moet je alles terug betalen.