heeft de hoogte van inkomsten tijdens de ww periode invloed op de lengte van de uitkering?

heb recht op 3 jaar ww en heb al snel werk gevonden voor ongeveer 30 uur per week(vorige baan was 50 uur per week)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Wanneer jouw inkomen lager is dan de WW-uitkering die je ontvangt, hoort het dat je bovenop je lage inkomen een aanvulling krijgt tot hetzelfde bedrag dat je eerder aan WW zou ontvangen. Je gaat immers ' meer dan 5 uur minder werken dan eerst' , het verschil tussen 50 en 30 is 20 uur. Je krijgt dus je aanvullende WW voor dit verschil tot de einddatum die jouw WW oorspronkelijk zou hebben. Zie de bron. Natuurlijk kan dit wel veranderen wanneer jouw persoonlijke situatie verandert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee.
De hoogte van jouw nieuwe loon heeft geen invloed op de duur van de uitkering. Jij hebt w.w. over 50 uren per week, jij gaat 30 uren per week werken, jij houdt ( voor de gehele duur van jouw eigenlijke w.w.) recht op 20 uren w.w. per week. (Ongeacht het loon wat jij nu gaat verdienen).
8 jaar geleden
Beste Kubus,

Op basis van de informatie uit je vraag, is het onmogelijk een volledig en eenduidig antwoord te geven. Er zijn namelijk verschillende factoren van invloed op de duur van de WW.

Als je al voor 1-7-2015 in de WW zat, geldt het volgende:
-Je was minder dan een jaar onafgebroken werkloos. Dan hanteren we de urenkorting. Aangezien je eerst 50 uur werkte, en nu 30, houd je een aanvullende WW-uitkering. Je WW loopt dus gewoon. Tijdens je werk bouw je wel nieuwe WW rechten op. Heb je in je nieuwe baan weer 26 weken gewerkt, dan krijg je na beeindiging van die baan een nieuwe WW-uitkering. Weliswaar voor de 30 uur die je nu werkt.
-Was je meer dan een jaar onafgebroken werkloos? Dan kijken we niet naar je gewerkte uren maar naar je inkomen. Het hangt dan van je loon af of je aanvullende WW krijgt of dat je WW stopt. Ook dan geldt dat je na verloop van tijd weer een nieuw WW-recht opbouwt.

Ben je op of na 1-7-2015 werkloos geworden?
Dan korten we sowieso je inkomen op je uitkering. Afhankelijk van je verdiensten vullen we je loon aan vanuit de WW of stopt de WW. Ook hier bouw je tijdens je dienstverband nieuwe WW-rechten op. Word je in de toekomst opnieuw werkloos, dan berekenen we opnieuw duur en hoogte van je WW-uitkering op basis van dit dienstverband.

Actuele informatie over werken vanuit de WW vind je hier: http://bit.ly/1KHjv3P.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare