Wat is een redelijke prijs als je je aangifte erfbelasting laat doen voor een vrij bescheiden erfenis van een ongehuwd iemand?

En kun je ergens de prijzen vergelijken op een betrouwbare site? Hoe heet eigenlijk iemand die aangiftes doet, en kun je ook een kleine zelfstandige, een mannetje om de hoek, zoeken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ps . Bij het zomaar aanvaarden van een erfenis , kunnen nog heel wat problemen optreden (hoe te aanvaarden ,zijn er ook nog schulden ?) de notaris is de man / vrouw in deze .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De goedkoopste manier is het zelf te doen; Erven Als iemand overlijdt, gaat zijn erfenis naar de erfgenamen. Een erfenis bestaat uit alle bezittingen én schulden die een overledene achterlaat. Erfgenamen zijn personen of instellingen die door het overlijden iets krijgen uit de erfenis van de overledene. Bijvoorbeeld een geldbedrag of een kostbaar voorwerp. Laat u een erfenis na? Als u zelf niets regelt tijdens uw leven, bepaalt het erfrecht hoe uw erfenis verdeeld wordt. Met een testament of een codicil kunt u zelf bepalen wie uw bezittingen krijgen. Krijgt u een erfenis? Dan moet u in veel gevallen erfbelasting betalen. Met de rekenhulp Erfbelasting kunt u snel uitrekenen hoeveel u moet betalen. Gebruik hiervoor de rekenhulp van de belastingdienst link 1. U meld zelf dat het om een kleine erfenis gaat(bescheiden). Erfbelasting Krijgt u een erfenis? Dan moet u misschien erfbelasting betalen. Krijgt u op een andere manier iets als gevolg van een overlijden? Ook dan moet u soms erfbelasting betalen. U hebt in dat geval te maken met een zogenoemde fictieve verkrijging. Er zijn bijzondere situaties waarin u geen erfbelasting hoeft te betalen. Moet u erfbelasting betalen? Bereken dan eerst over welk bedrag u erfbelasting moet betalen. Daarna berekent u hoeveel erfbelasting u moet betalen. U kunt dat inderdaad laten doen door een mannetje op de hoek zoals u het noemt. Groet Bronnen:
- http://www.belastingdienst.nl/reken/erfbelasting/
- http://www.belastingdienst.nl/reken/erfbelasting/erfbelasting.html
- http://www.belastingdienst.nl/particulier/erven/
- http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aanvraag_va_uitstel_a_erfbelasting_suc0402z04fol.pdf
- http://belastingdienst.nl/particulier/erven/erven-15.html#P155_16800

Antwoorden (3)

Alles kan , maar raadpleeg , de notaris telefoon . Anders je mag altijd voor een info gesprek naar een notaris , en vraag gewoon wat het gaat kosten . Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een notaris die de erfbelasting kan doen? Niet een administratiekantoor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iedereen kan de aangifte doen. Dat is niet voorbehouden aan een bepaalde beroepsgroep
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of bedoel je erf pacht , ja dat kan iemand die thuis is in gemeentelijke heffingen . Dan hoef je niet naar de notaris , of het moet zijn over de looptijd , gebruik , afkoop , of in eigendom , of info over de onderliggende contracten . Mijn Antw ging uit van belasting op ontvangen van een erfenis .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een ieder mag aangifte doen , maar dan moet je wel de juiste tarieven kennen , de nadelen , voordelen , en de manier van ontvangen , met voorbehoud of zonder , enz de notaris is de expert op dat gebied , vaak is de info gratis , en kan je zelf of je belasting man de aangifte doen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kapperkort, Je opmerking over erfpacht en gemeentelijke heffingen heeft niet te maken met het opstellen van een aangifte erfbelasting. Kosten aangifte erfbelasting. Daar gaat de vraag over. Niet over het regelen van een nalatenschap. Let op! Notaristarieven zijn vrij. Ik verkeerde ook in de veronderstelling dat een kort telefoongesprek over een statutenwijziging gratis is, maar de notaris zond onaangekondigd wel een rekening naar die vereniging. De KNB (notariële beroepsorganisatie) vindt dat toelaatbaar.
Dus vraag eerst wat de kosten zijn.
iemand die de aangifte erfbelasting kan doen is de notaris.

Let op! Notaristarieven zijn vrij. Ik verkeerde ook in de veronderstelling dat een kort telefoongesprek over een statutenwijziging gratis is, maar de notaris zond onaangekondigd wel een rekening naar die vereniging. De KNB (notariële beroepsorganisatie) vindt dat toelaatbaar.
Dus vraag eerst wat de kosten zijn.

Ook een eenvoudige nalatenschap, te onderscheiden van de aangifte, kan tijdrovend zijn. Een kostenindicatie is daarom lastig.Probeer eerst een wetswinkel nadat je zelf je huiswerk (inventarisatie en documentatie) hebt gedaan of vraag het na bij de werknemers- of ouderenorganisatie waarvan de overledene lid was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je gemakkelijk zelf. Mijn ervaring is dat de belastingen erg coulant zijn met eenvoudige successieaangiften en deze aangifte in 99,9 % van de gevallen zondermeer accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spaanse Brabander, het belang en de invalshoek van de Belastingdienst is niet of de nalatenschap correct wordt geregeld, maar of de Belastingdienst niet te kort komt.
De Belastingdienst maakt geen correcties als dat voor de belastingheffing niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hajete, volgens mij reageer je op een ander antwoord dan het mijne. Ik zeg enkel dat de belastingdienst erg coulant is met aangiften voor de successiebelasting. (Een kennis die bij de belastingen werkte, verwoordde dit als "We zijn al lang blij dat de mensen dit zelf aandragen en dan moeten we niet moeilijk doen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spaanse brabander, dan heb je mijn reactie op: "Mijn ervaring is dat de belastingen erg coulant zijn met eenvoudige successieaangiften en deze aangifte in 99,9 % van de gevallen zondermeer accepteren"niet goed genoeg begrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee inderdaad niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde dat mensen ten onrechte niet moeten denken dat wanneer de belastingdienst iets niet corrigeert dat het dan geaccepteerd is en juist is bevonden en dat daaraan rechten kunnen worden ontleend.
Dus niet zozeer om wat je schreef maar wat er uit begrepen zou kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag ging over de aangifte "erfbelasting" en mijn antwoord ook.