Ik moet geld overmaken naar een duits rekeningnummer. Is een bankrekeningnummer voldoende of heb ik meer nodig?

Deze gegevens heb ik tot mijn beschikking:

Konto = bankrekeningnummer
BLZ = ?
Steuer-ID = ?

Dus kan ik met internetbankieren gewoon het rekeningnummer invullen en versturen of moet ik meer invullen omdat het een buitenlands rekening numme is?

Graag mensen met ervaring.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
33.4K

Het beste antwoord

Om geld over te maken naar een Duitse rekening, heb je altijd de naam van de ontvanger, het Kontonummer (rekeningnummer van de ontvanger) en het Bankleitzahl (banknummer van zijn specifieke bankkantoor) nodig.
Beide nummers komen terug in het zogenaamde IBAN-nummer en het BIC-nummer, die je heel makkelijk kunt opzoeken/berekenen op de site uit de link.

Bij overschrijving naar een Duitse rekeningnummer zoek je dus eerst via die site het IBAN- en BICnummer op, en dat vul je in. Werkt prima. Afhankelijk van de Nederlandse bank heb je soms ook het VOLLEDIGE adres nodig van de ontvanger, dus woonplaats EN straat !! Voor een betaling binnen Duitsland zelf hoeft dat niet, dus verkopers geven niet altijd standaard hun hele adres op. Let daar op.

Toegevoegd na 1 minuut:
Konto = kontonummer
BLZ = Bankleitzahl (rekeningnummer v/d bank)
Steuer-ID - belastingnummer (zoeits als KVK-nummer of BTW-nummer ; normaliter niet nodig bij geldoverschrijving).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt. Het BLZ hoef je vaak niet eens per se apart te vermelden omdat dat ook in het IBAN/BIC-nummer staat. Maar elke (NL) bank werkt weer een beetje anders, dus hoe meer gegevens, hoe beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal goed. Niets aan toe te voegen.

Andere antwoorden (6)

Je hebt een IBAN nummer nodig, dat is het internationale bankrekening nummer. En de adres gegevens van de begunstigde heb je ook nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het IBAN en BICC nummer nodig. De meeste homebankings kunnen tegenwoordig internationale overschrijvingen aan, als je deze nummers ingeeft.
Kijk op de website van je schuldenaar of misschien staat het wel op het overschrijvingsformulier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Konto is inderdaad bankrekeningnummer.
Het BLZ is Bankleitzahl, oftewel het identificatienummer van de bank. Dat komt overeen met de BIC code.
Steuer ID= belastingnummer. Ik vermoed dat daar BTW mee bedoeld wordt. Lijkt me niet van toepassing.
Het IBAN nummer (en vaak BIC code ook) is wel van belang. Op onderstaande site kun je aan de hand van de gegevens die je hebt het IBAN-nummer opzoeken. Dan moet je wel weten van welke bank het bankrekeningnummer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de IBAN en BIC heb je nodig. Dit kan via de site van de bank opgevraagd worden. Via google vind je een website waar je ook alle IBAN en BIC-codes kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom een - hier?
het is een goed antwoord.
van mij een compensatie +
wart een geëmmer altijd met dat buitenland
je kan ook een PayPAl account aanmaken dat is veel makkelijker
duik daar is in
12 jaar geleden
BLZ = BankLeitZahl.

Voor internationale betalingen moet je uitgaan van BIC/IBAN