Kunnen ze bij een openbare verkoop van je woning, zomaar al je spullen meenemen?

Mijn moeder had een afspraak met de bank. Ze is ziek geworden en had haar eigen woning al te koop gezet, dus ze zou maar de helft van de hypotheek hoeven te betalen. De andere helft zou ze voldoen zodra het huis verkocht was. Nu wil de bank daar opeens niet meer op wachten en zetten ze het huis in de openbare verkoop.

Dat wil zeggen dat de boedel&inboedel verkocht wordt. Wat wordt er dan bedoelt met inboedel? Nemen ze dan mijn spullen en mijn bed en alles mee?
En heeft iemand eerder zoiets meegemaakt? Ik wil wel eens weten wat ons te wachten staat..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Welke prive eigendommen, goederen mogen in beslag genomen worden, ook mijn gordijnen?

ALLE goederen die aan degene tegen wie een executoriale titel is uitgevaardigd of is gewezen, kunnen in beginsel in beslag worden genomen.

Enkele roerende zaken zijn daarvan uitgesloten zoals het bed en benodigd beddengoed, de kleding die de schuldenaar aan heeft, voeding en drinken voor het gezin voor een maand en gereedschap benodigd voor de uitoefening van een ambachtelijk beroep als bijvoorbeeld gereedschap van een timmerman.

De gordijnen mogen dus inderdaad in beslag genomen en huisdieren bijvoorbeeld ook.

Ja dus in beginsel alles met uitzondering van bovengenoemde.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een antwoord uit en over België. Hoe zit het dan met de wet in Nederland?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo antwoord uit en over Belgie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft de tekst en bron veranderd :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tekst in zijn antwoord kan hij niet veranderd hebben. Tekst kun je niet veranderen, wel antwoord verwijderen en opnieuw plaatsen, dat lijkt hij niet te hebben gedaan. Ik vind dit dus een goed antwoord (de huisdieren ook... echt??)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C4th, juridisch zijn huisdieren goederen.

Andere antwoorden (2)

"....zetten ze het huis in de openbare verkoop. Dat wil zeggen dat de boedel&inboedel verkocht wordt...."
Die combinatie klopt m.i. niet.

Er is onderscheid te maken tussen
1. openbare verkoop van een woning door het recht van executie bij het recht van hypotheek dat de bank heeft gekregen bij het aangaan van de geldlening.
2 openbare verkoop van inboedel door een deurwaarder na rechterlijke uitspraak op verzoek van schuldeiser(s)bij schulden en in het algemeen

Dus wat is het geval?

Toegevoegd na 2 minuten:
zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/kosten-gedwongen-verkoop-huis.266342
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder zegt een brief te hebben gehad waarin stond: Beslaglegging op boedel & inboedel. Dus in dit geval is het beide..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie staat haar dan tot dusverre bij dat het zo ver is gekomen?
Ook uitspraak van de rechter??
Bij een executoriale verkoop van een woning mag en kan de inboedel nimmer meteen verkocht worden.

Bij een hypothecaire schuld mag zonder tussenkomst van de rechter het onderpand verkocht worden, bij een hypotheek is dat altijd gebouw en in dit geval dus een woning.

Mocht de verkoop niet voldoende middelen opleveren kan de bank over gaan tot het laten leggen van beslag en na instemming van een rechter overgaan tot verkoop van de goederen.
Er mag door de schuldeiser ook niet meer verkocht worden aan goederen dan dat wat nodig is om de schulden af te lossen.