Welke kinderkosten mag je WEL aftrekken van de belasting?

Er zijn heel veel sites die aangeven wat je NIET mag aftrekken van de belasting aan kinderkosten maar kan bjina niets vinden over wat je dan wel mag aftrekken van de belasting (per kwartaal).

bv Hypotheek (bruto, netto?), voeding, kleding, benzine, gas, water, licht etc. Wie heeft er wel een lijstje??)

En in welke verhouding moet dit berekend worden? De kids zijn hier 50% van de tijd bij mij en ik ontvang geen alimentatie of kinderbijslag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
ronron1212
10 jaar geleden
Niets mag je aftrekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is onzin, check in het belastingprogramma maar onder 'aftrekposten'en dan 'Uitgaven voor levensonderhoud van kinderen jonger dan 21 jaar'!
ronron1212
10 jaar geleden
Dat lijstje van je slaat op allerlei posten die in aanmerking kunnen komen voor aftrek maar die hebben niets met je kinderen te maken zoals de hypotheek. dat is het recht dat je hebt om de rente af te trekken maar niet omdat je kinderen hebt. het enige wat kan is en dat is in bijzondere gevallen
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/alimentatie_2013/betaalde_alimentatie_andere_onderhoudsverplichtingen/uitgaven_voor_levensonderhoud_kinderen_jonger_dan_21_jaar/uitgaven_levensonderhoud_kinderen_jonger_dan_21_jaar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dat is nog steeds mijn vraag niet, het gaat er om welke kosten je WEL mag aftrekken voor kinderen jonger dan 21 waarvoor ik geen kinderbijslag ed krijg...
Die link van jou ken ik al maar dat geeft mij geen duidelijkheid zoals ik al in mijn eerste vraag heb aangegeven. Ik heb begrepen dat ik bv wel kosten voor gas, licht, water, kado's, kleding en vakantie mag aftrekken (als ik boven een bepaald bedrag per kwartaal uitkom). Wie kan me hier wel mee helpen? groet, Pino
ronron1212
10 jaar geleden
PIN068 vakantie's kado's enz Kan je niet aftrekken alleen kosten van levensonderhoud.

Het beste antwoord

U vraagt om een lijstje van aftrekbare kosten. Dat zijn uitsluitend uitgaven die in de consumptieve sfeer liggen. Elsevier noemt hier: kosten voor voeding, kleding, huisvesting (eigen kamertje, extra stookkosten), vrijetijdsbsteding ( u gaat een dagje weg met het kind) , kleine gebruiksvoorwerpen e.d. Bewaart u nota's en bonnen, entreekaartjes. De Belastingdienst wil op deze post nog al eens bezuinigen. De aftrekpost zal overigens in 2015 verdwijnen.

Het kind moet onvoldoende middelen (inkomsten) hebben.
Voor een weekend mag al gauw een € 10 per dag worden gerekend voor de hierbovenstaande kosten. Afhankelijk van de leeftijd van het kind: de aftrek werkt met forfaitaire bedragen. U kunt bedragen in het aangiftebedrag uitproberen. Er komt steeds hetzelfde bedrag uit. Minimaal moeten er per kwartaal € 408 kosten zijn. Dat betreft dus 3 x de maandelijkse betaling kinderalimentatie + bijkomende kosten waarnaar u vraagt.

Forfaitaire bedragen zijn:
0-6 jaar – € 295 // 6-12 jaar – € 355 // 12 – 18 jaar € 415 // 18-21 jaar – € 355 of € 710 of € 1065

Let u erop dat reis /vervoerskosten ook meetellen. Hierbij wordt vaak gedacht aan € 0,19 /km. Dit is niet juist: de werkelijke kosten tellen. Als dat autokilometers zijn mag uitgegaan worden van 35 / km. Als de afstand groot is is er dus voor halen en brengen een wezenlijke (extra) kostenpost.
fisbel