ecb versus rente welke een land moet betalen om geld te lenen... het ene daalt, het andere stijgt, wie begrijpt het nog?

Wie kan er nog aan uit??

Zoals we allen zien daalt de Europece Centrale Bank haar rente keer op keer, wat met zich mee brengt dat ook de leningen voor kredieten ook daalt...
Daarentegen merken we heel rescent dat de rente welke een land moet betalen om geld te lenen de voorbije dagen met grasseschrede gaat stijgen!!

Hoe kunnen we deze twee naast elkaar leggen???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

deze 2 rentes staan los van elkaar. De rente die de ecb hanteert, wordt gebruikt om de economische groei in toom te houden. Deze rente wordt verlaagd bij economische tegenspoed, waardoor banken weinig rente hoeven te betalen om kapitaal te lenen.

De andere rente is die op obligaties en heeft te maken met de handelsbalansen van landen. Deze balansen worden opgebouwd uit de (van burgers/ondernemingen) ontvangen belastingen en uitgaven aan bijv. defensie/onderwijs. Op het moment dat er een tekort op de balans is moet dit worden opgelost door het uitgeven van obligaties. Wanneer de (potentiele) kopers van de obligaties verwachten dat de uitgever van de obligatie dit niet meer terug kan betalen vragen ze een hogere rente (hoog risico, hoge rente;laag risico, lage rente). Daarom stijgen die rentes nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed om weten, danksje

Andere antwoorden (1)

De ECB rente is de absolute ondergrens. Dit is de rente waartegen BANKEN geld van de ECB kunnen lenen. De rente waartegen banken vervolgens geld UITLENEN is een samenstelling van de ECB rente en de risico-opslag.

Deze risico-opslag is per land verschillend, afhankelijk van de (ingeschatte) kans dat een land haar schulden niet terugbetaalt.