Mag je als 17 jarige op zaterdag én zondag werken?

Ik werk bij V&D (geen horeca) en ik word regelmatig het hele weekend ingeroosterd, maar mag dit wel volgens de wet? Ik heb een 3 uren contract en ben uurloner.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (3)

Deze vraag is ook ooit gesteld door een 16-jarige, maar het antwoord geldt tevens voor 17-jarigen:

http://www.goeievraag.nl/vraag/16-jarige-zaterdag-zondag-ingeroosterd.85760

Dus ook al ben ik geen deskundige; het lijkt erop dat dit niet mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag niet.

Zie de bijgaande linkvan de overheid, daarin staat onder andere: "Als de jongere op zondag werkt, is hij zaterdag vrij.""
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werken op zondag

Werken op zondag is alleen toegestaan als:

de aard van het werk het noodzakelijk maakt en het in het arbeidscontract staat;
het door de bedrijfsomstandigheden noodzakelijk is en er overeenstemming is met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging, of betrokken werknemers;
er individuele instemming van de werknemer is.

Per 52 weken moeten jongeren van 16 en 17 jaar minstens 13 zondagen vrij hebben. Als de jongere op zondag werkt, is hij zaterdag vrij. Alleen in een collectief overleg kan worden afgesproken dat jongeren van 16 en 17 jaar minder zondagen per jaar vrij zijn.

Moet ik altijd werken als mijn werkgever dat vraagt?

Over het algemeen geldt: als je werkgever vóór negen uur 's ochtends vraagt of je komt en je hebt een flexcontract, dan is het verstandig om aan de oproep gehoor te geven. Er zijn twee uitzonderingen op deze regel:

Je hebt een oproepcontract met voorovereenkomst. Je moet er dan wel zeker van zijn, dat deze nog steeds geldt.

Je hebt een min-maxcontract en je hebt het maximaal aantal uren of meer gewerkt. In dat geval is de keuze geheel aan jou.

Let op het deel waar staat ( Als de jongere op zondag werkt, is hij zaterdag vrij. )Dat is in jouw geval zoals omschreven niet het geval (Zaterdag en Zondag) dat mag dus niet.
groet