Waarom kan een DSB spaarder met inleg 1 ton + niet vorderen op de bank en de bank wel op klanten met lening/hypotheek. Rechtsongelijkheid toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mooie van het leven is dat je niet alles met alles kan vergelijken. Kort gezegd: appels zijn geen peren.

Het beste antwoord

vorderen op de bank kan wel, alleen er wordt door de staat gegarandeerd dat je ook minimaal 100.000 krijgt omdat degene van wie je vordert failliet is.

een vordering van de bank op jou is een ander verhaal. ten eerste ben jij niet failliet, ten tweede wordt de vordering van de bank op jou doorverkocht naar een ander, en met dat geld wat daarvoor binnenkomt worden zo veel mogelijk de spaarders afbetaald.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan best een vorderen, sterker nog, die vordering heb je ook echt op de bank.
Het probleem is dat het geld uit het faillissement eerst naar de andere Ned. Banken en de belasting gaat en daarna naar de andere schuldeisers, en vervolgens is het geld op.
Van een kale kip valt dan niets meer te plukken.
AWM