ik wil mijn vakantie uren uitbetaald krijgen ,maar ik ben al vanaf maart in de ziektewet. ik heb dus veel uren over maar mijn werkgever wil niet ?

ik heb toch recht op mijn vakantie uren ook al ben ik in de ziektewet, en voorlopig blijf ik in de ziektewet want mijn manager wil mij niet meer op de werkvloer hebben.help wat kan ik hier tegen doen

12 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (7)

Een werkgever is niet verplicht je uren of dagen uit te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees er maar voorzichtig mee want als je langer dan een bepaalde tijd ziek bent wordt je wel iets gekort op je vakantie (niet als het zwangerschapsverlof is trouwens).

Uit laten betalen klinkt ook niet helemaal eerlijk, omdat jij nu ziek bent (wat heel rot is natuurlijk) zou je opeens extra geld krijgen. Ik kan me voorstellen dat de collega's daar niet vrolijk van worden

Toegevoegd na 1 minuut:
Blijkbaar is er ondertussen strijd over zie bijgevoegde link
12 jaar geleden
Het woord zegt 't al! Het zijn verworven vakantie uren, die je niet kunt gebruiken/opnemen omdat je daar kennelijk door arbeidsongeschiktheid niet toe in staat bent. De werkgever geeft je bij gebruik van vakantiedagen verlof met behoud van loon. Over uitbetalen is vaak niets geregeld.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als je door werkzaamheden niet in staat bent om je vakantie-uren op te nemen, kan je een regeling treffen met je werkgever. Als je door verzuim niet in staat bent om je vakantie-uren op te nemen, dan kan je werkgever aan het einde van get jaar de vakantie-uren laten vervallen. In de regel mag je ongeveer 5 dagen mee nemen naar het volgende jaar.
jc54
12 jaar geleden
De vakantiedagen waar de medewerker recht op heeft volgens de wettelijke regeling mogen niet in geld uitgekeerd worden zolang het arbeidscontract voortduurt . Het is daarom niet toegestaan om vakantiedagen af te kopen terwijl de arbeidsovereenkomst nog niet is geëindigd (art 7:640 BW).
Het mag eenvoudig weg niet pas als uw dienstverband is beëindigd ,en daar moet u ook weer voor oppassen i.v.m uw ziektegeld uitkering,ww enzovoort. Ook dus niet als u ziek bent u blijft namelijk in dienst van uw werkgever(arbeidscontract ).
groet

Toegevoegd na 9 minuten:
Vakantiedagen bij ziekte en zwangerschap

Werknemers bouwen ook vakantiedagen op tijdens zwangerschapsverlof en bevallingsverlof en tijdens ziekte.

Bij langdurige ziekte is de opbouw van vakantiedagen beperkt tot het laatste half jaar van de ziekte. Per 1 januari 2012 verandert dit. Werknemers die langdurig ziek zijn, krijgen dan hetzelfde aantal vakantiedagen als niet-zieke werknemers. Langdurig zieke werknemers hebben dan recht op minimaal 4 weken vakantie per jaar. De Eerste Kamer heeft in mei 2011 het wetsvoorstel waarin dit is geregeld goedgekeurd. De Nederlandse overheid was genoodzaakt de regelgeving te wijzigen door uitspraken van het Hof van justitie van de Europese Unie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik werkgever was (ben ik niet) en mijn werknemer zou met die vraag komen, dan zou mij dat mogelijk in het verkeerde keelgat schieten. Misschien ben je je er niet van bewust, maar jouw werkgever betaalt jouw salaris door en krijgt daar helemaal niks voor terug. Jij kunt daar niks aan doen omdat je ziek bent, maar als je werkgever dan ook nog eens al je vakantiedagen moet gaan uitbetalen wordt hij dubbel "gestraft". Daarbij krijgt hij het idee dat je ook nog een slaatje wilt slaan uit je ziekte.
Voor het verloop van jouw verdere loopbaan, lijkt het mij niet onverstandig om een zo goed als mogelijke band te houden met je werkgever. Stel dat jullie uiteindelijk besluiten om met een regeling uit elkaar te gaan, dan komt een positieve houding je altijd ten goede. En vragen om je vakantiedagen uitbetaald te krijgen, komt niet positief over. En stel dat jouw werkgever jou wel die vakantie-uren uitbetaalt, dan heeft hij wel wat uit te leggen aan al het andere personeel. Die willen dan natuurlijk ook allemaal hun niet-genoten vakantiedagen meteen uitbetaald krijgen. Probeer je ook eens in de situatie van je collega's en werkgever te verplaatsten, hoe lastig dat misschien ook is nu je niet in staat bent om te werken. Sorry, als ik misschien wat belerend over kom, maar ik zie op mijn werk precies wat ziekteverzuim een werkgever allemaal kost en wat hij daarbij op zijn bordje krijgt aan administratieve rompslomp en verplichtingen. Ook dat er werknemers zijn die negatief zijn en alle medewerking tot re-integratie weigeren, zelfs als ze worden geholpen met vinden van ander werk en de werkgever hun daarvoor te volgen opleiding betaalt.
Zelf ben ik ook eens langdurig ziek geweest met als gevolg WAO (gelukkig weer helemaal uitgekomen), maar was me terdege bewust van het feit dat de werkgever niks aan mij had en wel moest betalen en dat gaf me helemaal geen fijn gevoel. Tegenwoordig merk ik dat werknemers het maar als vanzelfsprekend vinden dat ze gewoon alles maar doorbetaald krijgen en het liefst nog meer ook. Als je ziek bent heb je recht op (gedeeltelijke) loondoorbetaling, en dat mag je ook eisen. Maar realiseer je wel dat dat eigenlijk best wel een voorrecht is. Overigens wens ik je veel sterkte en hoop ik dat je herstel voorspoedig gaat en bovenal dat je niet bij de pakken neer gaat zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ helemaal met je eens!
Jij hebt pech.

Alleen bovenwettelijke vakantiedagen mogen worden afgekocht. Dus niet de wettelijke: dat is ca. 4 weken per jaar.
Bij bovenwettelijke kun je denken aan opgebouwde dagen door overwerk. En die heb jij niet omdat je ziek was.

Ook al had (of heb) jij wel bovenwettelijke vak.dagen, dan nog is je werkgever niet verplicht om jou die uit te betalen.

Bij langdurige ziekte geldt ook nog dat je alleen vakantiedagen opbouwt over het laatste half jaar. De opgebouwde dagen die je daarvoor had, vervallen. Je hebt dus niet zoveel uren over als je denkt. op fullime-basis is dat ca. 2 weken.
Dit gaat overigens wel veranderen. In de toekomst hebben langdurig zieke werknemers ook recht op 4 wkn /jaar.
Maar die mogen wettelijk niet worden uitbetaald.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/mag-ik-vakantiedagen-laten-afkopen.html