Wat wordt bedoeld met oudelullen dag en wie heeft er recht op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
43.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in welke context bedoel je? misschien word een atv/adv dag bedoeld

Het beste antwoord

Hoewel de naam anders doet vermoeden, hebben ook ook vrouwelijke werknemers van middelbare leeftijd en ouder er recht op.

Toegevoegd na 3 minuten:
Seniorenregelingen zoals extra verlofdagen voor oudere werknemers hoeven niet strijdig te zijn met de Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd, wanneer deze passen in een breder, leeftijdsbewust personeelsbeleid.

Dat blijkt uit enkele recente oordelen van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). In een geval oordeelde de commissie extra verlofdagen voor 50-plussers niet in strijd met de wet, omdat zij deel uitmaakten van een heel pakket maatregelen om uitval van werknemers te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker.
Een ouwetruttendag kan ook! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de plus die onderweg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
krijg je em alvast van mij +

Andere antwoorden (2)

Dat verschilt per CAO. Het betekent één of meer extra vakantiedagen als je een bepaalde leeftijd hebt bereikt. Bijvoorbeeld bij 50 jaar 1 dag extra, bij 60 jaar 2 dagen meer dan de collega's die nog onder de 50 jaar oud zijn. Dat is een soort compensatie omdat het werken bij hogere leeftijd wat zwaarder wordt.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ze ook krijgen bij een aantal dienstjaren, ik krijg bijvoorbeeld als ik 15 jaar in dienst ben mijn eerste oude lullendag, maar ik ben dan nog geen 40. Het is maar welke je het eerste bereikt, of leeftijd, of dienstjaren.
Dat is een extra verlofdag voor ouderen.

In de jaren ’80 is het fenomeen “seniorendagen” geïntroduceerd. Het doel was om door het invoeren van deze extra verlofdagen de belastbaarheid van oudere medewerkers te vergroten, waardoor ze langer aan het werk kunnen blijven. Tegelijkertijd creëerde dit ruimte voor extra werkgelegenheid, waar veel behoefte aan was.

Zelf kreeg ik al een extra verlofdag vanaf
dat ik 45 jaar was.
Tijden veranderen…en daarmee de gedachte achter de seniorendagen.

In 2009 waren er al berichten dat die extra verlofdag voor ouderen afgeschaft zou worden.

Wie heeft er recht op?
In het algemeen niemand.
Het is geen wettelijk recht.

Maar als je volgens je CAO er al recht op had,
dan houd je dat recht.