Waar kan ik een overzicht vinden wat elke doelgroep (A1, A2, B1, etc) inhoud?

Toegevoegd na 15 uur:
zoals bijv. bij radiozenders wordt aangegeven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

A1 is de verouderde benaming van het diploma, behaald in het Vlaamse hoger onderwijs buiten de universiteit. Tot in de jaren zestig van de 20ste eeuw werden de benamingen van de (toen nog Belgische) niet-universitaire diploma's ingedeeld in niveaus. A1 was het hoogste niveau, volgend op de A2. Het werd behaald aan een hogeschool. Dikwijls was de hogeschool immers ook verbonden aan een secundaire school, zodat er een logische doorstroming was van bijvoorbeeld A2-elektriciteit of A2-handel naar een hoger niveau: A1-elektriciteit/elektronica of A1-boekhouden. De oude indeling blijft begin 21ste eeuw nog hardnekkig bestaan, meer dan veertig jaar na de afschaffing ervan, omdat betrokkenen (bijvoorbeeld studenten, werkgevers, interimkantoren en personeelsdiensten) er mee vertrouwd zijn.
In het avondonderwijs bestond een gelijkaardige opleidingsindeling naar niveau. De A werd er vervangen door een B, dus B2 was van het niveau A2. Een B1 was dan hoger onderwijs, behaald in het avondonderwijs.
Het huidige niveau dat overeenstemt met A1 is de professionele bachelor (aan een hogeschool). Een A1 diploma is niet gelijkwaardig aan een academische bachelor (aan een universiteit). A1'ers zijn vergelijkbaar met de Nederlandse hts'ers of heao'ers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het gaat waarschijnlijk over taalniveau's. Mensen met een zeer laag taalniveau spreek je aan op niveau A1.

A1: zeer eenvoudig, basisbegrippen
A2: eenvoudige communicatie
B1: standaard eenvoudige communicatie, niet te lange zinnen
B2: normale communicatie
C1: moeilijke of specifieke communicatie
C2: zeer ingewikkelde communicatie