waarom vraagt een arbo arts wanneer je denkt weer te kunnen werken?

afgelopen vrijdag kwam de arbo arts gezellig langs, hij noteerde me antibiotica en wat er gaande was.
Hij vroeg mij wanneer ik dacht weer te kunnen werken.
waarop ik heb geantwoord ik hoop maandag maar aangezien ik geen voorspellingen kan doen hoe mijn lichaam reageert kan ik u dat niet beloven.
Hij antwoordde netjes dat als het niet ging ik maandag gewoon me werk op moest bellen om het door te geven.
Maar waarom vragen ze dat nou altijd?
niemand kan dat toch weten?!?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Wet Verbetering Poortwachter

Snel en effectief ingrijpen bij verzuim

Om het aantal werknemers dat langdurig ziek is terug te dringen, is de Wet Verbetering Poortwachter ingesteld. Het uitgangspunt hierbij is dat snel en effectief ingrijpen het verzuim korter maakt.

Verplichtingen

Werkgevers en werknemers hebben een aantal verplichtingen, die al beginnen in de eerste week van de ziekmelding.

Voor het eerste jaar:

1) Ziektegevallen moeten uiterlijk binnen één week na de eerste ziektedag worden gemeld bij de arbodienst of bedrijfsarts.
2) Is de werknemer zes weken ziek, dan moet door de arbodienst of bedrijfsarts een probleemanalyse worden gemaakt. Hierin staat waarom de werknemer niet meer kan werken, wat zijn mogelijkheden tot herstel zijn en wanneer hij het werk weer denkt te kunnen hervatten.
3) Binnen acht weken na de ziekmelding of uiterlijk twee weken na de probleemanalyse stelt de werkgever in overleg met de werknemer een Plan van Aanpak (PvA) op. In dit plan staat beschreven wat beiden gaan doen om de werknemer weer aan het werk te krijgen. Het PvA is een onderdeel van het re-integratiedossier.
4) Is er sprake van dreigend langdurig verzuim, dan moet de werkgever een re-integratiedossier bijhouden. Hierin staan het verloop van de ziekte en alle activiteiten die beiden hebben ondernomen om terugkeer naar werk mogelijk te maken.
5) Iedere zes weken moet de werkgever de voortgang met de werknemer bespreken.
6) Samen met de werknemer kiest de werkgever een casemanager. Deze persoon begeleidt en controleert de uitvoering van het PvA.
7) In de 42e week moet de werkgever de werknemer ziek melden bij het UWV.

Dus om een probleemanalyse te maken dat is wettelijk zo geregeld in deze wet ,zie punt 2 en 3.

De werkgever mag de werknemer niet vragen wat hem scheelt, maar wel wanneer hij verwacht weer aan het werk te kunnen.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohh zo ja ik ben pas vanaf vorige week donderdagmiddag ziek niet erg lang dus,..
achja arbo arts doet uiteindelijk ook alleen maar zijn werk.
tnx! +je!

Andere antwoorden (1)

de arts krijgt daardoor een indruk van je motivatie, en of er misschien meer aan de hand is dan alleen een griepje.
Iemand die overspannen is of aan een burn-out lijdt, zal misschien heel anders reageren. "Als het aan mij ligt begin ik nooit meer", of "Ik zie wel wanneer ik me weer goed voel".
Let wel: de arts zal je antwoord niet snel heel letterlijk nemen, het is een van de vele indicaties van je toestand.