Hoe moet je een spreekbeurt het best oefenen?

Nog 2 weken en ik heb een spreekbeurt . Spannend...Maar...Hoe begin ik eraan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

geef hem eerst voor je ouders, vraag of zij hun eerlijke mening erover willen geven, daarna kun je hem nog een keer houden voor vrienden, familie en ev eventueel buren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begint met onderwerp zoeken, en dan bij elkaar sprokkelen wat je wilt vertellen. Eerst zoek je de hoofdlijnen, dan ga je het uitwerken.
Als je hem gaat oefenen probeer hem dan op te nemen om terug te luisteren, (je schrikt je rot van je eigen stem, maar dat moet dan maar even) en je praat waarschijnlijk te snel, dus langzamer doen.
En bedenk als je bezig bent voor de klas, dat er nog een hoop klasgenoten nog moeten(denk ik, het is nog vroeg in het schooljaar) en dat jij er lekker van af bent.
succes
anneliez
12 jaar geleden
Het is handig als je geinteresseerd bent in het onderwerp waar je over vertelt. Of dat het een onderwerp is waar je zelf ook meer over wilt weten. Dat maakt de spreekbeurt ook voor jou interessanter. Zorg dat alle vragen die er gesteld kunnen worden over het onderwerp in de tekst staan en dor jou beantwoord worden in je spreekbeurt. Wat Waar Wie Waarom Wanneer Hoe..
Typ de tekst uit en laat hem dan door een vriend of je moeder aan jou voorlezen terwijl jij luistert. Dan haal je er vaak meteen al fouten uit of je hoort welke zinnen raar klinken. Vraag aan degene die voorleest of die persoon nog informatie mist. Daarna lees je de tekst zelf goed door en probeert per alinea de tekst in eigen woorden te vertellen. Zet als dat goed gaat per onderwerpje of vraag een zin of steekwoord op papier en ga ook daar weer over vertellen. Maar misschien mag je de hele tekst wel voor je neus hebben?
Wat wel handig is, dat je de eerste alinea en de laatste zinnen /het slot goed uit je hoofd kent. Dat dat zelfverzekerd overkomt. Denk ook an je uitspraak en dat je duidelijke en hard genoeg vertelt en niet mompelt.
Denk er ook om dat je niet teveel uuh zegt!Oefen op de momenten dat je het niet meer weet om je mond dicht te houden en rustig na te denken hoe het ook alweer verder ging.