Wat zijn de voor- en nadelen van het afschaffen van dividendbelasting?

Onze regering wilt de dividendbelasting afschaffen voor bedrijven. We lopen hierdoor veel geld mis, meer dan 1 miljard euro. Welke voordelen ziet de regering als deze belasting wordt afgeschaft? En wat zijn de nadelen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
Voordeel: Nederland goedkoper voor groot bedrijven.
Nadeel: Belasting betaler moet geld ophoesten.
ronron1212
5 jaar geleden
De aandeelhouders worden er beter van met name de buitenlandse investeerders. De nederlandse investeerders hadden dit al. Voor de inkomsten van nederland is dit nadelig. Voor de bedrijven zelf maakt dat dus niets uit die betalen gewoon het dividend uit maar hoeven niet meer de belasting in te houden.

Antwoorden (2)

Het nadeel noem je zelf al: de Nederlandse staat loopt daardoor veel belastinginkomsten mis. Het voordeel is dat er vooral voor grote bedrijven een beter vestigingsklimaat ontstaat, waardoor bedrijven eerder geneigd zijn zich in Nederland te vestigen of hun Nederlandse vestiging aan te houden. Dit speelde o.a. mee bij het besluit van Unilever om hun hoofdkantoor in Nederland te handhaven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nadelen

Het plan kost kost 1,4 miljard.
Het Centraal Plan Bureau (CPB), dat alle economische effecten van beleidsvoornemens doorrekent, zag geen extra economische groei of werkgelegenheid.

Economen wijzen erop dat veel buitenlandse beleggers de in Nederland betaalde dividendbelasting deels kunnen verrekenen met de belastingaangifte in hun eigen land. Als zij in Nederland geen dividendbelasting meer hoeven te betalen, valt de belasting die zij in eigen land betalen hoger uit. Daarmee zou de maatregel vooral ten goede komen aan buitenlandse overheden.

Voordelen

Bedrijven moeten aantrekkelijk blijven voor buitenlandse beleggers.
Achterliggende gedachte is dat er vaker dan pakweg twintig jaar geleden multinationale ondernemingen zijn, die hun wortels in meerdere landen hebben liggen. Bedrijven als Shell of Unilever zitten niet 'vastgebakken' aan hun hoofdnotering in Amsterdam, ze kunnen net zo goed hun heil zoeken op de beurs van Londen.

Voor buitenlandse beleggers zijn Nederlandse aandelen nu minder aantrekkelijk vanwege de dividendbelasting. Nederlandse bedrijven zijn voor een deel afhankelijk van financiering door buitenlandse investeerders en beleggers. Afschaffing van de dividendbelasting zorgt ervoor dat er meer kapitaal beschikbaar komt en dat maakt financiering gemakkelijker en goedkoper.
SimonV