Als men in Nederland zou stoppen met het geven van alle subsidies die er bestaan, wat zouden hier de gevolgen van zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Subsidie is een breed begrip. In principe is ieder voordeeltje voor de burger, betaald door de overheid, een subsidie. Een belastingvrije voet, hypotheekrenteaftrek, belastingschalen, kinderbijslag, zorgtoeslag en AOW zijn eigenlijk ook subsidies. En als je gemeente een prachtig parkje voor je huis aanlegt, is dat eigenlijk ook subsidie. Want je geniet er wel van, maar je hoeft het niet te betalen.

Als alle subsidies zouden worden stopgezet, dan zou dat een enorme besparing geven, maar de overheid zou de instrumenten missen om het verschil tussen rijk en arm een beetje in de hand te houden, en ook de mogelijkheid om bepaald gedrag te stimuleren. (schone auto's, zonnecollectoren op je dak, lezen voor jongeren)

Mensen met een laag inkomen zouden niet meer fatsoenlijk kunnen wonen (huursubsidie), een kaartje voor opera of ballet zou 300 Euro kosten, het lenen van een boek in de bibliotheek 3 Euro, een ritje met de stadsbus 7 Euro, en museumbezoek zou ook onbetaalbaar worden.

Het is voor de overheid de kunst, om een soort midden te vinden. Subsidieren wat echt nodig is, maar het niet overdrijven, zodat mensen ook zelf nog iets ondernemen en kunnen kiezen. Brood en melk kun je ook subsidieren, maar dan krijg je rare neveneffecten, zoals in de vroegere DDR, waar alles gesubsidieerd werd. Daar kostten de "kaiserbroodjes" maar een paar cent, met het gevolg dat mensen die thuis varkens hielden, die broodjes aan de varkens voerden, omdat dat veel goedkoper was dan varkensvoer. Gevolg: lange rijen voor de bakkerswinkel, en het brood was altijd op. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De dingen die ik kan verzinnen:
-onderwijs wordt onbetaalbaar, zonder subsidie komen er alleen maar privé scholen waar je flink voor moet betalen.
-armere mensen worden nog armer, geen huursubsidie = meer geld naar huur of dakloos.
-musea zullen verdwijnen
-OV zal verdwijnen of heel duur worden
Er zullen er vast nog meer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ov nog duurder :o
Behalve bovenstaande dingen zou dat inhouden dat we een heel erg hebberig, levenloos landje zullen krijgen.

Er is geen geld meer over voor kunst, cultuur, landschapsbeheer, bosbouw, parken en het overgrote deel van de hulpinstanties.
Het zou erg grauw en grijs worden, met veel cijfertjes en hebberigheid.