Wie hebben er verstand van pgb?

Ik heb nu al een tijdje een pgb, en ik ben de budget houder ervan. Alleen snap ik niet hoe het werkt? Of iemand die weet hoe het werkt waar ik bijvoorbeeld iemand zou kunnen vinden die er verstand van heeft? Die mij er verder mee zou kunnen helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het PGB te ingewikkeld is voor je, kun je het laten regelen door een bureautje of je kunt proberen de volgende keer zorg in natura te krijgen in plaats van PGB.

Het beste antwoord

Het ciz bepaald of je pgb krijgt, en hoeveel, en waarvoor.
Ze maken een indicatiestelling.
Jij krijgt dat geld overgemaakt, zodat je zorg in kunt kopen. Dat moet wel het soort zorg zijn wat het ciz heeft bepaald.
Je moet een bewijs (bonnen) kunnen overdragen aan het ciz dat jij die zorg daadwerkelijk gekocht en gekregen hebt.
Kun je dat niet, of hou je over, dan moet je het geld terug betalen.
Was het duurder dan heb je pech en moet je dat zelf betalen.

Bij MEE kunnen ze je idd ook helpen met PGB.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb idd ook een ciz verklaring, en zou bijvoorbeeld iets van kamertraining doen. Alleen snap ik dus ook niet wat ciz enzo precies is. Het was allemaal voor me aangevraagd voordat ik 18 werd. Maar ik zal het eens bij bij MEE proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ciz is centrum indicatiestelling zorg. Die bepalen of je geld krijgt. Het besluit sturen ze aan t zorgkantoor, bv menzis. Die geven je dan dat geld.
Als t voor je 18de is aangevraagd kan ook dat bureau jeugdzorg de indicatiestelling heeft gedaan.
Als het goed is heb jij ook de papieren van de indicatiestelling. Moet je even kijken of die is afgegeven door bjz of ciz. Als je vragen hebt kun je ook hen benaderen. Jij mag kamertraining zorg inkopen. Als je niet weet waar je dat kan doen in jouw omgeving is dat belangrijk om te vragen, dan weet je zeker dat het vergoed wordt.
Je kunt ook vragen of ze het pgb om willen zetten naar een zin, zorg in natura. Dan krijg jij geen geld en hoef je niks zelf te regelen. Het ciz of bjz meldt je dan aan voor kamertraining en regelen alles.
Succes!!!

Andere antwoorden (5)

Neem contact op met MEE bij jou in de omgeving. Www.mee.nl Zij kunnen je begeleiden/adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk ook eens op deze website:
http://www.zoekpgbzorg.nl/forum/index.php?sid=fr2c3cd6sptqr0u7btv0emp9c1

Hier vind je bij 'kenniscentrum en forum' informatie omtrent het PGB, en specifieke vragen kun je op het forum stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eens op : www.persaldo.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook best ingewikkeld. Per Saldo wordt al genoemd en die geven heel goede beginnerscursussen voor PGB houders. Echt een aanrader. Het is soms een dagdel , soms een dag en op vesrchillende plaatsen in Nederland. Tip: Let goed op dat je voordat je zorg inkoopt goed checkt bij het zorgkantoor of dat mag. Want er zijn strenge regels en voorwaarden. Ook de manier waarop je je verantwoording doet komt heel nauw. Let op je woordkeus. Bijvoorbeeld:
Een moeder mag geen ouderbegeleiding inhuren om te leren hoe ze haar kind met gedragsproblemen opvoedt. Maar wel mag ze iemand inhuren die haar instructie geeft over de omgang met en opvoeding van haar kind. Dat is gewoon precies het zelfde maar anders geformuleerd. Of hoe vind je deze: Je mag geen goochelaar inhuren die een autistische jongen leert goochelen. Maar je mag wel een begeleider inhuren die die autistische jongen leert goochelen. Vraag altijd even advies als je twijfelt.Nu houdt wel het ene zorgkantoor zich strenger aan de regels dan de ander maar soms zijn ze ook heel behulpzaam .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pgb is zo moeilijk om dat de regels telkens veranderen omdat het vaststellen van een pgb budget vooral mensen werk is, ik bedoel de ene zal het wel als pgb zien en de ander niet. Natuurlijk zijn er richtlijnen maar het beoordelen blijft mensen werk.
Al eerder is hier per Saldo genoemd.
Ik zelf heb hier goede ervaringen mee. Ze geven cursussen en adviezen.