hoe kan ik beter sparen?

ik wil wel sparen op iets te kopen bijvoorbeeld een laptop maar elke keer als ik zakgeld krijg gaat dat meteen op. hoe kan ik beter mijn best doen om te sparen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Open samen met en van je ouders een bankrekening met een spaarrekening. Vraag je ouders om je zakgeld per maand over te maken op jouw bankrekening. Stort de helft op je spaarrekening, de andere helft gebruik je dan als zakgeld. Je kan ook een doosje pakken, daar plak je eem plaatje van een mooie laptop op en daar doe je als je zakgeld krijgt gelijk de helft in. Als je dan denkt ik heb nog geld in het doosje, dan zie je het plaatje van die mooie laptop en dan denk je hopelijk.....afblijven!!! Ik ben aan het sparen.

Je zou een baantje kunnen zoeken. Bijvoorbeeld een krantewijk of bij een boer aardbeien plukken oid. Hierdoor verdien je meer zodat je beter kunt sparen en zoals hierboven al staat, kun je aan je ouders vragen of zij het voor je willen "bewaren" Sucses :)

Je kunt ook een spaarplan opzetten. Dus als je bijvoorbeeld het geld binnen een jaar bij elkaar wilt hebben, kijk je hoeveel geld je per week dan mag uitgeven om tot het bedrag te komen en hoeveel vaste kosten (beltegoed?) er van het bedrag afgaan. Er zijn heel veel verschillende sites waar je zo'n spaarplan kan maken, tik maar op Google "spaarplan" in, maar een aantal voorbeelden zijn: Rabobank BOEG, SNS Bank Spaarplan, Nibud Spaarplan, etc.

Zonder aarzelen, eventueel met hulp van je ouders, de helft van je geld elke maand op een spaarrekening zetten. Geen smoesjes (deze maand niet, want ik heb nieuwe schoenen nodig, deze maand niet want het EK is bezig, deze maand niet want mijn vriendin is jarig...) Er zijn namelijk _altijd_ smoesjes. Gewoon de helft (of een kwart, of driekwart, reken eerst uit wat je minimaal nodig hebt...) op een aparte rekening waar je pas aan mag komen als er genoeg op staat voor je laptop. Precies ditzelfe ga je in je latere leven ook meemaken: elke maand is je geld op en je wilt zo graag een nieuwe keuken, auto, laptop, TV, vakantie... Ook dan is de beste oplossing: sparen. Je kunt natuurlijk lenen, tegen een dikke rente, en daarmee de bank nog rijker maken van jouw goeie geld, maar dat dat geen goed plan is weten we allemaal, zelfs in den haag begint dat door te dringen. Sparen dus. Wat helpt is je bedenken dat dat (spaar) geld niet van jou is, maar pas van jou wordt als het genoeg is om XXX te kopen. Succes.

Gewoon automatisch gaan sparen. Via internetbankieren gaat dat heel makkelijk. Kun je zelf en vaste maandelijkse dag en bedrag bepalen. Verstandig is dit direct te doen nadat er salaris oid op komt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100