Heb je de belastinggegevens van je ouders nodig, als je een uitwonende beurs wil aanvragen?

Ik woon nu nog thuis, en krijg alleen de basisbeurs. Ik heb al een hele tijd geen contact meer met m'n vader, dus kan hij de belastinggegevens niet invullen. Om hem buiten beschouwing te laten, is het een heel gedoe.
Ik ga binnenkort 't huis uit, maar heb ik dan ook (weer) de belastinggegevens van men ouders nodig?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, want de beurs hoogte wordt bepaalt door het inkomen van beide ouders. Toegevoegd na 11 minuten: Nog een site. http://www.ib-groep.nl/Images/7532-11_tcm7-26819.pdf

Nee, voor een uiwonendw beurs niet, voor een aanvullende beurs echter wel.

Nee, die heb je niet per se nodig. Je kunt in dat geval alleen geen aanspraak maken op de aanvullende beurs, en je zult dan dus alleen de basisbeurs van €266,- krijgen. De aanvullende beurs hangt namelijk o.a. af van het inkomen van je ouders, waar DUO hun belastinggegevens voor nodig heeft om de hoogte van hun inkomen na te trekken.

Bronnen:
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studi...
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studi...

voor aanvullende beurs wel.basisbeurs is maar zo n 70 euro,druppel op gloeiende plaat.je kan wel aanvullende lening vragen en voor hbo lening collegegeld.vraag ruim van tevoren aan.zeker als oudergegevens problemen geeft.mijn ervaring meerdere keren kan tot twee jaar duren.geld niet voor basis en lening zo.n 2 maanden vaak. je kunt vragen gegevens ouders buiten beschouwing te late maar dat is een hele lange en zware weg die ook door instanties bevestigd moet worden dat er een onverzoenlijk conflict is dan mag je na je twaalfde geen contact meer hebben gehad.de vragen en gegevens die je moet aanleveren zijn ongehoord en vaak niet te doen ernstige hiaten in de wet.je bent vaak beter af met lening die wel gevolgen heeft voor je toekomst.maar uitspraak kan jaren duren dus heb je vaak toch die lening nodig,wanneer dan uiteindelijk als je gelijk krijgt met terugwerkende kracht krijg uitbetaald heb je de mogelijkheid hiermee meteen je lening weer af te lossen doeje dat meteen wordt er geen rente berekend voor jou..als je van heel weinig moet rondkomen kan dat vaak niet omdat je al andere aschulden of rentes hebt maar een deel meteen aflossen of dat geld investeren fkan natuurlijk ook want dan is het wel een aardig bedrag. je oudergegevens zijn nodig omdat de staat ervan uitgaat dat de lasten voor jou studie in 3 elen gedeeld moet worden.ten eerste jijzelf omdat als hetgoed is jij later er meer door gaat verdienen dus er zelf profijt van hebt,ten twede de staat omdat die er ook voordeel bij heeft als je meer kennis en dus ook meer kans op een baan hebt ten derde je ouders omdat die en zekere veranrwoording voor je ghouden zolang je nog niet in je eigen onderhoud kan voorzien.en daar gaat de wet fout als nij alimentatie.er zijn ouders die je niet aan kan spreken omdat ze niet bekend zijn of niet willen dan krijg je die lange procedure.hebben je ouders niet veel dan hoeven ze niet te betalen.ze kijken naar draagkracht.succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100