ik ga twee maanden dubbel inkomen krijgen. Moet ik dit melden bij belasting?

Ik ga maar voor de duur van twee maanden dubbel inkomen krijgen. Bij de ene werkgever heb ik werkvrijstelling maar krijg ik wel betaald. Ik ga 1 november uit dienst. Nu kan ik in september ergens beginnen. Moet ik dit voor die twee maanden melden? Zal ik veel naheffing moeten betalen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10K

Antwoorden (3)

Als je bij een werkgever een salaris verdient, betaal je via deze werkgever belasting, dat geldt ook voor de andere werkgever > tenzij je ZWART uitbetaald wordt.

Volgens mij hoef je dus niets zelf te melden bij de belasting, het wordt al gemeld doordat het ingehouden wordt op je salaris voordat het aan je uitbetaald/ overgemaakt wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Als je bij een werkgever een salaris verdient, betaal je via deze werkgever belasting, dat geldt ook voor de andere werkgever" Ja dat werkt zo als je van de ene werkgever naar de ander gaat, maar niet als je het gelijktijdig krijgt, dan zit je in een andere schaal....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Roque Trader,
Schalen zijn van toepassing bij een werkgever voor de bepaling van het brutosalaris.
Hebben echter niets te maken met de belastinginhouding bij het al dan niet gelijktijdig meerdere looninkomsten hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Hajeto: Ik weet wat je bedoelt... ik had ook schijf i.p.v. schaal moeten gebruiken...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Snap ook niet dat het antwoord van jodokus een + geeft, want als je deze website kijkt, en komt ongelukkig over de grens van zo'n schijf door 2x een extra maan salaris, dan kom je automatisch in een andere schijf terecht... Het is niet allemaal zo vanzelfsprekend wat jodokus daar uitkraamt....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.belastingschijven.net/belastingschijven-2016/
tinus1969
7 jaar geleden
@RoqueTrader; je komt niet 'automatisch' in een andere schijf terecht. Wat genuanceerder; omdat werkgevers niet van elkaar weten hoeveel belasting ze afdragen, is het betaalde bedrag vaak niet helemaal correct. Dit wordt met de belastingaanslag later gecorrigeerd. TS @CindyopBali loopt het risico na te moeten betalen (zonder boete).
Dat doe je toch middels de aangifte? Beide werkgevers weten niet van elkaar dat jij voor de periode van twee maanden dubbel loon geniet, en dragen daarom gezamenlijk niet meer dan 52% aan loonbelasting af.... deze krijg je als naheffing van het voorjaar op je mat. Spel tip #1: Zet het "overschot" op een spaarrekening(of met de komende negatieve rente in een ouwe sok) of kom er gewoon niet aan, dan heb je geen nare verrassing achteraf.....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee . De werkgevers geven aan de Belastingdienst al het brutosalaris en de inhoudingen door.
Dus de fiscus kan dan begin 2017 uitrekenen of er in totaliteit dit jaar eventueel te weinig belasting is ingehouden. Dan krijg je een uitnodiging om over 2016 (verplicht) aangifte te doen.
Als je op 1 juli 2017 niets van de Belastingdienst hebt gehoord en als je weet dat er meer dan € 44 te weinig belasting is ingehouden dan ben je verplicht op eigen initiatief aangifte te doen.

Omdat er bij de inhoudingstabellen van de Belastingdienst er van uit wordt gegaan dat je het gehele jaar elke maand een (en hetzelfde) loon hebt, kun je een van de werkgevers tijdig opdracht geven
of de oude werkgever de laatste twee maanden
resp. de nieuwe werkgever de eerste 2 maanden
geen loonheffingskorting toepast.

Anders word er te veel loonheffingskorting op de inhouding belasting toegepast. Anders resulteert de in de tabellen over 12 maanden verdeelde jaarkorting (op de volgens het schijventarief in te houden belasting) sowieso in te weinig inhouding.

Als daarnaast de brutosalarissen alle in dezelfde schijf vallen maar op jaarbasis samen deels in de naast hogere belastingschijf dan kan dat op zich ook tot effect hebben dat je alleen daardoor al te weinig belasting betaalt. Dus (na aangifte) bij te betalen.