wanneer moeten overuren betaald worden?

Mijn salaris is vandaag over gemaakt. Echter de overuren zijn niet uitbetaald. Daar ik slechts 8 uur werk op papier heb zit ik al snel over mijn uren en normaal worden die ook uitbetaald.
Salarisadministratie zier dat ik de uren heb gewerkt maar mag ze niet uitbetalen. Wat is hier aan de hand?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Staat daar niets over in je contract, of CAO?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan het niet duidelijk vinden. Cao gehandicaptenzorg

Het beste antwoord

Ik denk dat je onderstaande drie bepalingen uit de CAO in combinatie moet lezen. Naar mijn mening staat er (in wat simpelere zinnen)

* Op basis van de gewerkte tijd over 1/2 jaar wordt bekeken of sprake is geweest van overwerk. (Tot 1/2 uur doorwerken na de dienst of tot 1/2 uur eerder beginnen wordt niet vergoed als overwerk.)
* Als er volgens de vorige regel sprake is van overwerk dan krijg je het loon van een gewoon uur tot het aantal uren dat een fulltimer heeft. Daarboven krijg je iets extra's.

Kennelijk houd de CAO er rekening mee , dat je de ene keer wat korter en de andere keer wat langer werkt, zodat je in een bepaalde week wel overwerk kunt hebben maar in een andere week uren tekortkomt. Vandaar dat halve jaar, vermoed ik.

Goed, de artikelen:

Artikel 7:1 Definities overwerk, onregelmatige dienst, bereikbaarheidsdienst, consignatiedienst, nachtaanwezigheidsdienst, consultatiedienst
1.Onder overwerk wordt verstaan: arbeid die incidenteel wordt verricht boven de, in het arbeids- en rusttijdenpatroon, vastgestelde werktijden waarbij de overschrijding van de arbeidsduur wordt gemeten op half jaarbasis. Van overwerk is geen sprake voor zover sprake is van een verschoven dienst.

Artikel 7:3 Bepaling aantal overwerkuren
1.Indien het overwerk wordt verricht gedurende een periode van een half uur of korter voorafgaande aan of aansluitend op de bij arbeidstijdenregeling vastgestelde werktijd, komt deze periode niet voor vergoeding in aanmerking.
2.Indien het overwerk wordt verricht gedurende een periode langer dan een half uur, wordt deze periode afgerond op een heel uur.
3.Indien het overwerk wordt verricht gedurende een periode langer dan een uur, wordt deze periode naar boven afgerond op halve respectievelijk hele uren.

Artikel 7:5 Vergoedingsregeling voor de deeltijdwerker
1.De vergoeding van overwerk bestaat uit het voor de werknemer geldende uurloon, indien en voorzover het aantal overuren, te meten over een periode van een half jaar, niet méér bedraagt dan het verschil tussen de voor de werknemer geldende arbeidsduur en de arbeidsduur bij een volletijd arbeidsduur.
2.Daarenboven wordt een vergoeding als genoemd in artikel 7:4 toegekend, indien en voorzover het aantal overuren, te meten over een periode van een half jaar, méér bedraagt dan het verschil tussen de voor de werknemer geldende arbeidsduur en de arbeidsduur bij een volletijd arbeidsduur.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Normaal worden mijn extra uren direct uitbetaald. Waarom zou dat juist nu niet zijn? Ik heb dua 8 uur op papier en in oktober moet ik weer extra werken. De uren blijven zich dus opstapelen. . Zou dat betekenen dat ik ze pas over een half jaar uitbetaald hoef tw krijgen?
Computoon
10 jaar geleden
Als ik de CAO goed begrijp: ja, mits op dat moment per saldo nog steeds sprake is van overuren.
Gelukkig is het bij zeer veel CAO's zo dat de werkgever een gunstigere regeling kan overeenkomen met de werknemer, in dit geval maandelijkse uitbetaling. Vraag er dus gerust naar. Maar als ik de CAO correct heb geïnterpreteerd is maandelijkse uitbetaling geen 'recht'. Jullie afdeling personeelszaken of leidinggevende zou moeten kunnen vertellen waarom nu anders gehandeld is dan eerst.

Andere antwoorden (1)

Je maakt geen overuren. Van overuren is pas sprake als je meer dan 36 of 40 uur per week werkt (Zo is het in de meeste CAO's geregeld.)
Je werkt extra uren.
Deze kunnen uitbetaald worden.
Soms moet je die extra uren echter de volgende week minder werken.
Het hangt er dus van af hoe het geregeld is.
Vraag eens aan je baas of er wat verandert is en wat er in je contract staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb 8 uur per week en dus 32 per maand. Ik heb 72 uren gewerkt bovenop de 32 uur. Dus 104 in totaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zijn dus geen overuren maar extra uren. Probeer een min-max-contract te krijgen dan worden de uren in elk geval uitbetaald tot het max.
Computoon
10 jaar geleden
Dat zijn voor de deeltijdwerker wél overuren maar ze worden niet tegen overwerktarief vergoed. De CAO spreekt (in art. 7.5) ook over 'overwerk' onder de kop 'vergoedingsregeling voor de deeltijdwerker'. Als een fulltime werkweek 38 uur is en de deeltijdwerker maakt er 40 dan krijg hij alle uren t/m het 38e uur vergoed tegen het 'normale' uurtarief (in tijd of geld) en de uren vanaf het 38e tegen overwerktarief. Kortom, wel overwerk maar zonder 'overwerktoeslag'.