Waarom is er bij een geldteken altijd een tweede streepje aanwezig?

Ik heb de wiki pagina inderdaad gelezen daar staat dat het voor stabiliteit staat. Maar volgens mij heeft het nog een andere reden.

Het heeft volgens mij ook een keer in de QUEST gestaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Het zou zo zomaar kunnen zijn dat mensen in een andere taal weten waar het bedrag staat dat ze moeten betalen...

Dus dat het internationaal een afspraak is dat het een extra streepje bevat...

€ euro
ƒ gulden
$ dollar
£ pond
¥ yen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft het dollar teken:
Dat is waarschijnlijk een verbastering van de Spaanse en Mexicaanse Pesos "Ps", waar bij de s door de P heen werd geschreven. Op den duur werd dat een $.
Later werd dat streepje ook door de dollarcent gezet.
Het Euroteken is gewoon bedacht door Arthur Eisenmenger in 1975.
De rest van de streepjes door de tekens is bedacht om verwarring met normale letters te voorkomen.
AWM
14 jaar geleden
Dat heeft te maken met de vroegere manier van schrijven. Dat stond schuin en werd geschreven met een speciaal gelineerd schrift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Europese Commissie heeft in 1997 het logo vastgesteld
voor de euro. Het moest makkelijk zijn te schrijven, een beetje in lijn liggen met andere internationale afkortingen voor de dollar en de yen en toch een duidelijk eigen gezicht hebben.
Aangezien Europa van oorsprong een Grieks woord is, werd uitgegaan van een gestyleerde Griekse hoofdletter E. Het huidige euroteken is in alle Europese talen een hanteerbare en duidelijk leesbare afkorting op onder meer prijslijsten, cheques, rekeningen en kaartjes.

V.w.b. de oorsprong van het dollarteken zie het antwoord van antwoordman. In Europa wilde men dus dat de tekens vergelijkbaar zouden zijn met de dollar en de yen.