Geen schone lei, hoe moet ik dit aanpakken?

Zoals men weet dien je om in de wsnp toegelaten te worden een recente schuldenlijst op te maken. Dat heb ik gedaan en kwam op +/- € 100.000. en werd toegelaten. Nu bleek tot mijn verbazing dat het totaalbedrag € 40.000 lager te liggen dan ik had berekend.
Dat was een meevaller dacht ik en meerdere..
Door fouten en nalatigheid van beide partijen (ik en bewindvoerder) heb ik na 3 jaar geen schone lei gekregen.
In het eindverslag van bewindvoerder stond nog steeds hetzelfde bedrag als waarmee ik de schuldsanering begon. € 58.000 en mijn aflossing in 3 jaar was ongeveer € 25.000 dus had daar 'vrede' mee.
Zelfs na het vonnis bleek alles hetzelfde te zijn een aantal weken later.
4 weken na het vonnis was er een soort verificatievergadering en plots staat die € 40.000 er weer bij. Terwijl dat bedrag bij toelating er totaal niet in voor kwam. Zelfs niet in tussen rapporten.
Is dit op een of andere manier aan te pakken want nu lijkt het dat alles niet eerlijk verlopen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Ik denk dat je het beste een advocaat hiervoor in de arm kan nemen als je het gevoel hebt dat je onrecht wordt aangedaan. Via het juridisch loket (gratis juridische hulp 0900-8020) kun je aan de juiste advocaat vinden, als je onder of op het minima zit qua inkomen krijg je via heb ook een eenmalige korting op de eigen bijdrage. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet helemaal waarom je denkt dat het niet eerlijk verlopen lijkt te zijn. Omdat je niet met een schone lei geëindigd bent betekent dit dat al jouw schuldeisers weer achter jou aan mogen gaan (voor zover hun vorderingen niet verjaard zijn, maar als er correspondentie met de bewindvoerder is dan is dat vaak het niet het geval). Als je wel met een schone lei geëindigd was en deze schuldeisers hadden dan aangeklopt, dan hadden ze pech gehad. Maar nu mogen ze weer hun geld vorderen.

Het doel van de lijst die de bewindvoerder bijhoudt is dus vooral van belang bij het verdelen van het geld: wie er niet op staat (omdat ze niet reageerden, of omdat ze de insolventieregisters niet in de gaten hield) heeft pech bij die verdeling. Het is niet bedoeld als een volledig overzicht van al jouw schulden, die op een of andere manier inhoudt dat schuldeisers die er niet op staan niet meer hun geld mogen vorderen, tenzij je natuurlijk met een schone lei eindigt.

Dus: ik hoop dat je nog een klein spaarpotje over hebt, want je kan nu het beste met een insolventieadvocaat overleggen over de beste manier waarop jij de komende tijd met je schuldeisers om moet gaan. Het is vooral belangrijk om ervoor te zorgen dat je bij beslagen niet onder het minimum terecht komt. Een advocaat kan je adviseren bij het wapenen tegen deurwaarders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk in deze branche en spreek dus uit ervaring.

Wanneer je in de WSNP zit zijn er een aantal verplichtingen waar je je aan moet houden om de schone lei te verdienen.

- Je moet je inspannen om zoveel mogelijk inkomsten te krijgen om de schulden af te lossen. Dus solliciteren of fulltime werken. Tenzij je arbeidsongeschikt bent.

- Je moet de bewindvoerder actief informeren over al je financien. Dus salarisstroken, belastingpapieren, bankafschriften, huurspecificaties, vaste lasten, erfenissen, tweede huisje in Frankrijk.... Jij verzint het - de bewindvoerder moet het weten.

- Je hebt een afdracht verplichting. Al het inkomen boven je VTLB moet naar de boedel. Alle tegoeden die zijn ontstaan voor datum toelating moeten ook naar de boedel.

De hoogte van de schuld en de mate waarop u aflost zijn niet relevant voor het verkrijgen van de schone lei.

Of je dus met 100.000 schuld wordt toegelaten of met 58.000 maakt niets uit.

Ik heb zaken meegemaakt waarin iemand € 0,- kon aflossen en toch de schone lei heeft gekregen. Die persoon hield zich namelijk keurig aan alle genoemde eisen.

U heeft de schone lei niet gekregen. Dat is heel erg vervelend want dat betekent dat alle schuldeisers zich nu weer bij u melden. Met de oude schuld - verhoogd met 3 jaar rente.

Wat kunt u nu nog doen? Ga in hoger beroep en vecht het besluit van de rechter-commissaris aan.