Hoeveel km mag je per jaar privè rijden met een leaseauto?

Wij hebben een leaseauto (van de zaak) en betalen hiervoor keurig bijtelling.
Nu heeft de baas een rekening gestuurd voor de overtollige kilometers over 2010.
In het leasecontract staat nergens een bepaald aantal km wat we per jaar mogen rijden.
Heeft de baas hier recht toe? (ze rekenen 20 ct per km, en het gaat om bijna 2000 euro!)

Toegevoegd na 49 minuten:
Dit staat hierover op de site van de belastingdienst:

Rijdt u in een auto van uw werkgever? Dan geldt de 'regeling privégebruik auto van de werkgever'. Dat betekent dat uw werkgever een bedrag bij uw loon moet tellen, omdat u voordeel hebt van dit privégebruik. Het bedrag dat bij uw loon wordt geteld, is de zogenoemde bijtelling. De bijtelling is meestal 25% van de catalogusprijs van de auto. Betaalt u uw werkgever een vergoeding voor het privégebruik van de auto? Dan wordt de bijtelling verminderd met deze vergoeding.

Als u niet meer dan 500 privékilometers rijdt
Rijdt u met de auto van uw werkgever omgerekend naar een heel kalenderjaar niet meer dan 500 privékilometers? En kunt u dat overtuigend bewijzen? Dan hoeft uw werkgever niets bij uw loon te tellen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De bijtelling is juist voor het prive gebruik van de auto. Wanneer je de auto alleen voor woon- werkverkeer gebruikt, dan heb je geen bijtelling. Rijdt u in een auto van uw werkgever? Dan geldt de 'regeling privégebruik auto van de werkgever'. Dat betekent dat uw werkgever een bedrag bij uw loon moet tellen, omdat u voordeel hebt van dit privégebruik. Het bedrag dat bij uw loon wordt geteld, is de zogenoemde bijtelling. De bijtelling is meestal 25% van de catalogusprijs van de auto. Betaalt u uw werkgever een vergoeding voor het privégebruik van de auto? Dan wordt de bijtelling verminderd met deze vergoeding. Rijdt u met de auto van uw werkgever omgerekend naar een heel kalenderjaar niet meer dan 500 privékilometers? En kunt u dat overtuigend bewijzen? Dan hoeft uw werkgever niets bij uw loon te tellen.

Bronnen:
http://belastingdienst.nl/particulier/priv...

Bij indiensttreding moeten hier afspraken over gemaakt zijn. Controleer goed je arbeidsovereenkomst en je evt. leasecontract. Als je netjes bijtelling betaalt, mag je van de belastingdient ook prive rijden.

In principe enkel en alleen het woon-werkverkeer, alle overige prive-kilometers zijn voor diegene die de auto gebruikt. Heeft men bij aanvaarding van de auto niet bedongen dat de auto op kosten van de zaak ook prive meegereden mag worden kan het bedrijf de prive gereden kilometers op de gebruiker verhalen.

In de overeenkomst met je baas waarin de lease auto ter beschikking wordt gesteld aan jou staat hoeveel kilometers je prive mag rijden zonder bijbetaling. Bij de meeste bedrijven ligt dat rond de 12.000 km per jaar. In de leaseovereenkomst van de leasemaatschappij met jou baas staat daar niets over die heeft daar ook niet mee te maken. De bijtelling die je betaald voor de lease auto staat daar verder ook los van als jij meer dan 500km per jaar prive rijd dan betaal je gewoon een bijtelling aan de belastingdienst daar heeft je baas ook niets mee te maken.

Je kunt nog wat geld terugkrijgen als je baas de 2000 Euro nog niet in mindering heeft gebracht bij de jaaropgave. Ik heb zelf een leaseauto; bij mijn salaris komt dus die 25% van de catalogusprijs, maar min de eigen bijdrage omdat ik een auto lease die meer kost dan mijn baas vergoedt. Die 2000 euro vallen ook onder die aftrekpost volgens mij.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100