Kan een gerechtsdeurwaarder een bedrag opeisen, zonder dat hiervoor een gerechtelijke uitspraak heeft plaatsgevonden?

Kan hij dit bedrag binnen 8 dagen opeisen? In de gerechtelijk uitspraak heeft de rechter bepaald dat er een bedrag betaald moest worden, wat ook gebeurd is. Nu 2,5 jaar later, probeert de deurwaarder alsnog dit bedrag te vorderen.
Help

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat dus om een extra bedrag wat de schuldeiser nog wil hebben, dit is niet bepaald in de gerechtelijke uitspraak. Aan de eis van de rechter is uiteraard voldaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Een deurwaarder kan alleen maar geld opeisen als daar een gerechtelijke uitspraak over is.
De schuldeiser is ook akkoord gegaan met de eerdere uitspraak,dus kan deze niet zomaar opnieuw geld eisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zijn funktie als gerechtsdeurwaarder zal aan de vordering een gerechtelijk vonnis ten grondslag moeten liggen. Dat was er oorspronkelijk ook, maar daar is volgens jou aan voldaan. Daar kun je de deurwaarder dan ook op wijzen.

Een gerechtsdeurwaarder heeft naast zijn ambtelijke taak ook vaak een incassoburo voor buitengerechtelijke incasso's. Er zal duidelijk gemaakt moeten worden waar de (nieuwe) vordering betrekking op heeft. Gaat het om dezelfde zaak als destijds door de rechtbank behandeld, dan is de vordering niet terecht. (Schuldeiser had het vonnis dan destijds in hoger beroep moeten aanvechten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan: als een gerechtsdeurwaarder kosten gemaakt heeft bij het ten uitvoer brengen van een uitspraak, zoals het betekenen van het vonnis of jou informeren per exploot, dan mag hij deze vorderen. Als je even op internet zoekt dan vind je een lijstje met standaard tarieven en dan kan je controleren of dit een van die kosten zijn.

Er zijn ook zogenoemde nakosten. Dit zijn kosten die een schuldeiser na het vonnis, maar voor de executie maakt. Dit kan bijvoorbeeld de kosten zijn die hij aan zijn advocaat moet betalen omdat deze het vonnis bestudeerd heeft. In december 2010 heeft de rechtbank in Amsterdam besloten dat deze ook geïnd mogen worden, maar deze moeten wel redelijk zijn. Redelijk is in dit geval 50% van het liquidatietarief (dus het vooraf vastgestelde maximumsalaris van een advocaat).

Gaat het om een deel van de hoofdsom of de incassokosten die niet toegewezen zijn? Dan hoef je hier niet op in te gaan.

Weet je overigens zeker of je met een gerechtsdeurwaarder te maken hebt? Veel van deze bedrijven hebben ook een incassotak. Het kan zijn dat die incassotak jou nog een keer bang probeert te maken.