Mag mijn telefoonrekening zo hoog zijn?

Sinds een half jaar heb ik een telefoonabbonnement bij Hi.
Helaas heb ik één rekening niet betaald. Ook na een herrinnering en aanmaning niet, had op dat moment geen geld. Toen kreeg ik een overzicht met afkoopsom van 1.454,30. Ik heb direct gebeld om te vragen of er nog iets te regelen is of dat ik eventueel een betalingsregeling kon treffen. Dit kon volgens hen niet meer: het lag bij het incassobureau. Drie weken later heb ik idd een brief gehad van het incassobureau dat de som ongeveer 2.500,- is!!
Kunnen jullie mij misschien vertellen of ze dat kunnen maken? Het lijkt mi jdat ik een incasso krijg op de niet betaalde rekening en dat ik mijn tel.nr. niet meer kan gebruiken en dan maandelijks mijn vast bedrag moet betalen???
Ik hoop dat iemand dit misschien weet??
Gr. Rebecca

Toegevoegd na 2 uur:
Het is moeilijk om het via de computer uit te leggen allemaal... Weet iemand waar ik naar toe kan gaan voor hulp?
De ombudsman is toch voor vragen/klachten m.b.t. de overheid?

Toegevoegd na 23 uur:
Ik wil jullie bedanken voor de antwoorden, erg fijn dat jullie zo meedenken. Ik ga donderdag naar het juridisch lokt met al mijn papieren en verhaal. Ik hou jullie op de hoogte hoe dit is afgelopen. I elk geval alvast ontzettend bedankt!! Gr Rebecca

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb bijna mn max aantal tekens, dus beknopt. Het jur. loket heeft mij vertelt dat er vele dingen niet kloppen. Ik heb een brief gestuurd naar het inc.bureau en wacht op een reactie anders ga ik naar de gesch.comm.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo zeg dat is niet niks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom moet je rekeningen ook op tijd betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens ronald1995
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de volgende keer: Op het moment dat je een herinnering krijgt en niet kunt betalen, meteen contact opnemen met het bedrijf (in dit geval Hi). Bedrijven zijn vaak best bereid om mee te werken aan een betalingsregeling. Maar wanneer jij helemaal niet reageert op herinneringen en aanmaningen, dan is de kans wel erg groot dat je je recht op een redelijke betalingsregeling verspeelt. Hetgeen nu dus ook het geval is.

Antwoorden (3)

Het zou makkelijk zijn als je er even bij vermeld had hoe hoog je rekening was. Ik vermoed dat je rekening ver over de 100 Euro was, zit ik er ver naast?

"Wat zijn dan incassokosten?

Betaalt u de rekening niet of niet op tijd? En hebt u al een aanmaning of herinnering gehad? Dan kan het zijn dat de ondernemer besluit om een incassobureau in te schakelen. U moet dan de rekening aan het incassobureau betalen. Het incassobureau vraagt geld voor het werk dat zij doet. Die kosten moet u dan ook betalen.
Hoe hoog mogen deze incassokosten zijn?

Incassobureaus kunnen een vast bedrag rekenen of een percentage berekenen van de rekening. Er zijn geen wettelijke regels over de hoogte van incassokosten. Wel zijn er voorschriften die incassobureaus gebruiken. Hiermee kunt u nagaan of de incassokosten die u moet betalen redelijk zijn of niet. Dit voorschrift wordt ook wel staffel van het Rapport Voorwerk II genoemd. Een incassobureau mag ook een vast bedrag rekenen, maar dit bedrag moet wel redelijk zijn. De rechter kan het bedrag verlagen als de zaak bij hem wordt voorgelegd.

Het voorschrift zegt dat het bedrag aan incassokosten maximaal 15% van de rekening is. Maar bedenk wel dat dit niet in de wet staat.

In sommige gevallen is 15% van de rekening te weinig. Hebt u bijvoorbeeld een klein bedrag niet betaald? Dan kan het zijn dat de gemaakte kosten hoger zijn dan 15% van de rekening. Dan zal het incassobureau vaak een vast bedrag voor incassokosten berekenen.

Voor procedures bij de kantonrechter zijn er wel vaste bedragen voor incassokosten. De hoogte van deze kosten hangt wel af van de hoogte van de rekening. Kijk op de website Rechtspraak.nl om de bedragen na te lezen."

http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Herinneringskosten_aanmaningskosten_en_incassokosten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Klopt natuurlijk wat je hier schrijft. Gezien de omschrijving in de vraag zal het abonnement afgesloten zijn en dan is de 1.454,30 begrijpelijk, dat zal een overeengekomen afkoopsom zijn voor het restant van het abonnement. Zo'n 1000 euro erbij voor de bemoeienissen van een incassobureau lijkt me echter wel onredelijk hoog als ik de informatie in de vraag goed interpreteer.
Ga ermee naar de ombudsman want dit mag absoluut niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst: de afkoopsom komt voort uit het eenzijdig opzeggen van het contract door Hi. Zij stellen dat zij de rest van de abonnementskosten erbij mogen vorderen. Mag dit? Allereerst heeft Hi dat in zijn algemene voorwaarden staan. Zij zullen ten alle tijden naar hun algemene voorwaarden verwijzen. Een rechter mag bepaalde onderdelen van algemene voorwaarden ongeldig verklaren als deze onredelijk bezwarend zijn. Een van de richtlijnen in de wet (artikel 237 lid k van deel 6 van het burgerlijk wetboek) geeft voorwaarden die vermoedelijk onredelijke bezwarend zijn. Dit is de zogenaamde grijze lijst. In lid k wordt bepaald dat een contract dat langer dan 12 maanden duurt mogelijkerwijs onredelijk bezwarend is. In een uitspraak van januari 2010 vond een kantonrechter in Haarlem dat ook. Zelfs als er een telefoontoestel bij geleverd wordt dan is dat een keuze van de telefoonaanbieder. Zie voor de redenering de bron. Je zou dus kunnen volhouden dat je alleen voor het eerste jaar de abonnementskosten zou moeten betalen.

De tweede vraag gaat over de buitengerechtelijke incassokosten. Zoals eerdere antwoorden al meldden: hier is geen wet voor. Er zijn wel richtlijnen, die heten het Rapport voorwerk II, die worden vaak door kantonrechters gevolgd, tenzij een incassobureau bijzondere werkzaamheden moest uitvoeren om jouw rekening betaald te moeten krijgen. Bij een bedrag van 1454,30 mag dat volgens de tabel 357 euro zijn. Dat betekent dat jouw rekening onwaarschijnlijk hoog is. Let erop: als er in de hoofdsom al incassokosten zitten, zoals herinneringskosten of heraansluitingskosten, dan valt dit altijd binnen dat bedrag van 357 euro. INCASSOBUREAUS SJOEMELEN HIERMEE dus let op.

Wat moet je nu doen? Ga naar een juridisch loket en leg dit eens voor. Er gebeuren een aantal rare dingen in dit geval: het feit dat je incassobureau 1000 euro toevoegt klopt van geen kant wat danwel betekent dat er iets bijzonders aan de hand is, of ze weten echt niet wat ze doen. Vervolgens bepaal jij het bedrag dat jij vindt dat je moet betalen. Dat moet je dan ook echt betalen. Stuur een brief waarin je duidelijk vermeldt hoeveel je betaalt en waarom. De tegenpartij zal dan daar genoegen mee nemen, of een rechtszaak beginnen. Bij die rechtszaak kan jij jouw kant van het verhaal vertellen. De rechter zal dan vertellen of hij het met je eens is of niet. Zo niet, dan moet je het totale bedrag alsnog betalen, plus nog een paar honderd euro aan proceskosten.