Ik heb een woning gevonden maar krijg hier geen hypotheek voor. Iemand ervaring met huurkoop regeling? Klinkt heel mooi maar wat zijn de voorwaarden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Onzeker en riskant. Het huis blijft op naam staan van de verkoper en levering geschiedt pas nadat je alles hebt betaald? Je blijft gebonden aan de verkoper.
Als je over zeg 5 of 10 jaar van het huis af wilt, wat zijn dan de mogelijkheden en rechten?
Welke zekerheid heb je dan dat de verkoper of degene aan wie hij/zij zijn vordering verkoopt de afspraken nakomt, m.n. als hij overlijdt of failliet gaat?
Welke garantie heb je dat alles wat op papier staat ook wordt nagekomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huurkoop is een product zonder addertjes onder het gras, maar wel met grote nadelen.

Het principe van huurkoop is dat het huis gedurende de looptijd eigendom blijft van de eigenaar. Als jij op een gegeven moment niet meer je aflossingen kan betalen, en je hebt minder dan 75% afbetaald, dan ben je je inleg kwijt. Een ander nadeel is dat de rente op de koop hoger is dan een hypotheekrente. Vaak is dit tegen de rente van een persoonlijke lening (8 a 9%). Daarbij vraag ik me af of deze rente aftrekbaar is, ik heb er mijn twijfels over (tenzij er een uitzondering ergens in de wet staat). Dus dat moet je zeker uitzoeken! Tot slot heb je wel de lasten van het huiseigenaarschap: je moet zelf schade aan je woning laten repareren.

Huurkoop kán een optie zijn, maar pak het wel slim aan. Bepaal op welk moment jij een hypotheek kan krijgen. Spreek met de eigenaar af dat je op dat moment de huurkoop om kan zetten in een koop. Op die manier gebruik je de huurkoopconstructie om de 'top' van de hypotheek af te halen.