Moet je altijd bij een nieuwe werkgever een jaaropgaaf of laatste loonstrookje inleveren? Welke gegevens gebruiken zij en wat doen zij daar mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Antwoorden (7)

Nee hoor je hoeft dat niet altijd in te leveren. Ze zullen hier om kunnen vragen als je in onderhandeling bent over je salaris bijvoorbeeld. Zo kunnen zij controleren of het klopt wat je zegt wat je bij je vorige werkgever hebt verdient bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook dan (maar dat bedoel je ook waarschijnlijk) hoef je het niet te geven. Het gaat ze helemaal niets aan namelijk.
Ik zou het overigens weigeren. Ik vind dat ze daar niets mee te maken hebben. Ze moeten zelf maar opmaken uit het cv en de gesprekken of jij het gevraagde salaris waard bent of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel ik dat met je eens ben, kan je dat wel in het sollicitatiegesprek zeggen, maar vaak willen ze het toch zien. Maar toch een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je kan je ook afvragen of je wel voor een bedrijf wil werken die al bij voorbaat zo pietluttig doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens.
Neen.

In principe mag er een nieuwe werkgever er zelfs niet om vragen, dat is privacy gevoelige informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een werkgever mag overal om vragen. Ook om privacy gevoelige informatie.
Je bent echter helemaal niet verplicht om het ook te geven. Maar dat bedoel je volgens mij ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen mag hij niet. Door het vragen naar een dergelijke informatie geeft hij duidelijk aan dat hij in zijn beoordeling voor geschiktheid op niet relevante en op onjuiste wijze verkregen informatie laat meewegen. Indien een persoon door het niet verstrekken of onvoldoende verstrekken van informatie werkeloos blijft en daar door een uitkering blijft behouden mag de uitkerende instantie de uitkeringsgerechtigde korten op zijn uitkering. Indien de uitkeringsinstantie weet heeft van deze praktijken zullen ze de werkgever er over aanspreken. Echter bestrafbaar is het niet.
Nee dat hoeft niet.
Maar ja, het is wel een dilemma: tegenwoordig liggen de banen nu ook weer niet voor het oprapen natuurlijk. En tja: indien je de opgave niet geeft, kiezen ze dan voor iemand anders...
Eigenlijk zouden ze moeten denken: hoeveel hebben we ervoor over dat iemand deze taak gaat doen. Maar ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Laat je nooit verleiden tot een discussie over salaris voordat ze voor jou hebben gekozen. Zodra ze jou hebben gekozen en een aanbod doen, sta je een stuk sterken om niet in te gaan op het verzoek om je loonstrookje in te zien.
Nee je hoeft dit niet te geven. Natuurlijk mogen ze er om vragen (ze kunnen het altijd proberen), en natuurlijk doen veel mensen het omdat ze bang zijn om de bana niet te krijgen. Al vind ik het niet zo netjes van de nieuwe werkgever.

Overigens kun je misschien vragen wat ze graag willen weten van die opgaaf en dan een kopie ervan maken en met zwarte marker alle andere dingen doorstrepen en weer ene kopie maken. Dan kunnen ze de rest van de informatie die ze niet hoeven te zien ook niet zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Dat hoeft niet. Vaak willen ze je laatstverdiende loon weten om jouw nieuwe salaris te bepalen. Maar laatsverdiend loon is helemaal niet relevant, want je gaat tenslotte een NIEUWE baan beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms kan het ook gunstig uitpakken: mijn man had in zijn vorige baan een redelijk riant lerarensalaris in het buitenland (vanwege de toentertijd nog gunstige dollarkoers), zijn nieuwe werkgever had als afspraak dat hij het laatstverdiende salaris + 1 periodiek zou gaan betalen, K'ching! Hij verdient nu meer dan zijn collega's.
Nee, er is geen wettelijke plicht om deze gegevens aan je nieuwe werkgever ter beschikking te stellen.

Hij doet dit alleen maar om te zorgen dat hij niet teveel salaris aan jou gaat betalen.