Ben van plan een appartement te kopen om deze onder te verhuren. Hoe aan te pakken?

Nu de aankoopkosten van appartementen zeer laag zijn ben ik van plan om een goedkoop en goed gelegen appartement te kopen en deze te verhuren. Door een bepaald percentage bovenop de hypotheek als huur te vragen ga ik ervan uit voldoende winst op te behalen. Zodra de koopmarkt zich goed hersteld wil ik het pand verkopen. Hoe moet ik dit financiëel, markttechnisch en wettelijk aanpakken? Welke risico's loop ik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een hypotheek moet afsluiten om het appartement te kopen moet je opletten. Vaak mag je volgens de hypotheekvoorwaarden niet geheel of gedeeltelijk verhuren zonder voorafgaande toestemming van de bank, en is er een voorwaarde dat je zelf in het appartement gaat wonen. Dan zou je eerst met de bank moeten afstemmen.

Reken je ook niet te snel rijk, de huurprijs kent een maximum, dat is gebaseerd op het aantal punten dat het verhuurde heeft. Als je meer vraagt kan de huurder dat voor de rechter aanvechten en moet je de huur verlagen.
Bereken van de maximale huurprijs kan bv op http://www.woonbond.nl/rekenen/maxhuur.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zie het eerst maar eens te financieren.
Want de prijzen mogen misschien lager liggen,
de kansen op een hypotheek liggen ook lager.

Als jij een appartement gaat verhuren,
krijg je te maken met de huurbescherming: dat de verhuurder niet zomaar de huur op kan zeggen. Ook huurders met geliberaliseerde huurcontracten hebben huurbescherming.

Als de koopmarkt zich goed hersteld heeft
zit jij met huurders die je niet op kan zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, hoe mooi je je contract ook maakt: de huurder heeft ALTIJD recht op huurbescherming, behalve wanneer je je eigen woonruimte verhuurt met een diplomatenclausule of je je te koop staande huis verhuurt onder de leegstandswet. Nou hoeft dat niet zo'n ramp te zijn, want je hebt dat appartement zelf toch niet nodig. Maar financiering wordt inderdaad een groot probleem, hypotheekverstrekkers zijn helemaal niet happig op huisjesmelkers. Je zult waarschijnlijk de overwaarde in je eigen huis moeten benutten om het appartement te financieren. En als die er niet is, ben ik bang dat het lenen niet gaat lukken. Maar proberen kan natuurlijk altijd.
Let ook op eventuele voorwaarden die de VvE stelt. Een MGE-woning mag je overigens alleen verhuren met toestemming van de verkopende woningcorporatie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat ik dus bedoel is: houd daar rekening mee als het een MGE-woning zou betreffen. Dit zijn bepaalde woningen die verkocht worden door corporaties als "maatschappelijk gebonden eigendom". Tegenwoordig ook bekend als Koopgarant.