Hoe moet ik precies het advies 'Hold' duiden met betrekking tot een aandelenportefeuille?

Toegevoegd na 2 minuten:
Vandaag op DFT: "Qurius krijgt hold-advies van SNS ".

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

*Officieel* betekent het: als je de aandelen al hebt, dan moet je ze houden (vandaar de naam: hold), dus (nog?) niet verkopen.

De drie mogelijke adviezen zijn:

BUY:
Kopen als je ze nog niet hebt. Meer kopen als je ze al wel hebt (zolang je portefeuille evenwichtig blijft).

HOLD:
Niet meer kopen. Als je ze al hebt: niet bijkopen, en je huidige bezit niet verkopen. Als je ze nog niet hebt: niet kopen.

SELL:
Verkopen.

Soms bestaat er ook nog een 'strong buy' en een 'strong sell'. Dat zijn de meer urgente cq meer zekere vormen van 'buy' en 'sell'.

--

Tot zover de officiële betekenis.

Veel adviseurs vinden het mooier staan wanneer ze koopadviezen geven, dan wanneer ze verkoopadviezen geven. Dit omdat een verkoopadvies negatiever overkomt. Zeker wanneer ze kort daarvoor nog een koopadvies ('buy') hebben gegeven, durven ze vaak niet een verkoopadvies ('sell') te geven - daarmee lijkt het net alsof ze het verkeerd hebben ingeschat.

Om die reden geven veel adviseurs liever een 'hold' dan een 'sell' advies.

In de praktijk betekent dit, dat je een 'hold'-advies eigenlijk al als een verkoop-advies moet zien.
Cryofiel