Waarom word er bij een bankrekening vaak om de naam gevraagd?

Aangezien je de naam van een rekeninghouder moet invullen, stel je vult een verkeerde naam in (express) word het geld dan nog overgezet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat is ter controle dat je niet een verkeerd rekeningnummer intypt.

Bij mij (ING) is het zo dat als je een verkeerde naam intypt, dan verbetert hij het. Dat is in ieder geval van ING naar ING, ik weet niet of dat bij andere banken zo is, geloof van wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kijken ze naar als er iets mis is of er is iets met de betaling aan de hand.
Als je naar Klaas geld overmaakt en je geeft bij 'naam' op 'dropveter hoog' (bijv) wordt het geld gewoon overgemaakt. (Bij ABN iig)
Als het rek.nummer maar klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doen ze bewust. Want stel je voor dat je internetbankiert en een hacker komt achter je rekeningnummer. Die gaat dan naar de bank met jouw nummer, maar weet je naam dan niet. Zo kan de transactie dus ook niet plaatsvinden. Dus als je een verkeerde naam invult is er ook geen transactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De naam is een extra controle, zo kan de bank controleren of de transactie inderdaad het rekening nummer wat bedoeld is bevat.
Meestal controleren ze het niet echt (behalve de ing bij et invullen van ing nummers). Maar mocht je een fout hebben gemaakt kun je het wel makkelijker terughalen als er de verkeerde naam bij staat (of eigenlijk de goede naam bij het verkeerde nummer)