Moeten reisuren worden uitbetaald?

Het gaat om zo ongeveer 1 uur heen en 1 uur terug. Ook moeten er collega's opgehaald worden. Zijn werkgevers verplicht deze uren uit te betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Nee. Het kan wel zo zijn dat je werkgever reiskostenvergoeding geeft voor de gemaakte kilometers. Als jij dat kan krijgen, kunnen de collega's dit ook krijgen. Niet elke werkgever 'doet' aan reiskosten vergoeding.

Je krijgt de uren die je reist niet uitbetaald die je reist, in de vorm van meer maandloon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet verplicht, maar je kan het er wel met je werkgever overhebben, want dat is wel zo redelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste kun je dit ook aan je werkgever zelf vragen.
Ten tweede is het antwoord nee, alleen als je dit het afgesproken toen je je contract tekende.
Net zoals lunchkosten, mobiele telefoons, auto van de zaak enzo. Allemaal dingen waar je over onderhandelt als je een contract tekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is afhankelijk van de CAO en afspraken die jij gemaakt hebt met de werkgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het enige goede antwoord. Bijvoorbeeld in de bouw worden er wel reisuren uitbetaald, omdat bouwvakkers steeds weer ergens anders moeten werken. Zeker als je daarvoor ook nog eens extra vroeg je bed uit moet komen en daardoor ook veel later thuis bent. Dan is de regel dat tot een bepaald aantal uren geen reisuren uitbetaald worden en de tijd die je meer reist niet. Maar voor zover ik weet krijg je nooit reisuren uitbetaald voor de afstand van je huis naar de vestigingsplaats van je werkgever. Voor die afstand geldt de reiskostenvergoeding of kilometervergoeding (afhankelijk van wat is afgesproken).
Het beste kun je de van toepassing zijnde CAO raadplegen om er achter te komen hoe het in jouw geval zit met de reisuren.