Over 2009 heb ik kinderopvangtoeslag ontvangen. Waarom moet ik dit nu terug betalen?

Naar mijn idee heb ik altijd alles keurig bijgehouden. Gecheckt of ik niet teveel kreeg e.d. Maanden geleden heb ik een opgaaf met gegevens gestuurd en nu moet ik bijna 2.000 terugbetalen aan de belastingdienst. Ik heb ongeveer een jaar gebruik gemaakt van kinderopvangtoeslag. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Helaas heb ik dit ook een keer meegemaakt. Ik had de toeslag aangevraagd met gegevens van 2007 (kon natuurlijk ook niet anders).
In 2008 veranderde mijn man van baan, en ik ging meer uren werken. Ik heb toen niet de kinderopvangtoeslag aangepast. Gewoon vergeten.
En toen moest ik ook 2000 euro terugbetalen. Ik kreeg dus 166 euro teveel aan toeslag per maand. Gelukkig kan ik het wel met 50 euro per maand terugbetalen. Je kunt de belastingdienst altijd om een betalingsregeling vragen.

Het kan ook zijn dat op de jaaropgave van het kinderdagverblijf minder uren staan dan jij hebt opgegeven aan de belastingdienst. Dit kun je ook nog controleren.

Het kan ook zijn dat de kinderopvang niet is geregistreerd. Dan betaald de belastingdienst ook geen toeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk is je inkomen hoger dan berekend bij een lager inkomen krijg je meer toeslag hoe meer inkomen er is des te meer moet e zelf betalen, dus gewoon te veel ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn twee mogelijkheden: De belastingdienst heeft een fout gemaakt, of jij hebt een fout gemaakt.

De kans is groot, dat je bij het aanvragen verkeerde gegevens hebt gebruikt, waardoor je meer kreeg dan waar je recht op had. Nu wordt dat dus verrekend.

Maar een echt antwoord is pas te geven aan de hand van de precieze gegevens. Vraag iemand in je omgeving eens om mee te kijken!
bamibal
12 jaar geleden
Ïk heb ook zoiets meegemaakt toen was er verwarring ontstaan tussen de kindertoeslag en kinderopvangtoeslag kijk eens goed of je deze niet door elkaar hebt gehaald.
Hierdoor moest ik ook een hoop betalen maar uiteindelijk na een hercontrole door de belastingdienst hersteld.
Het is maar een idee
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is kindertoeslag niet hetzelfde als kinderopvangtoeslag? Of bedoel je kinderbijslag? Verwarring daarbij lijkt me bijna onmogelijk omdat dat allemaal standaard bedragen zijn ongeacht het inkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee kindertoeslag is een soort vergoeding die iedereen kan krijgen mits je er voor in aanmerking komt natuurlijk is heel varierend per persoon.
En kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming van de kinderopvang.
Hier bedoel ik echt niet de kinderbijslag bij.
Bij de kindertoeslag en de kinderopvangtoeslag zijn de poststukken bijna identiek aan elkaar vandaar dat bij ons de verwarring groot was toen we een aanslag kregen van ook een paar duizend.
hoop dat je er wat aan hebt succes.
Wat je zou kunnen doen is de aanvraag kinderopvangtoeslag 2009 nog een keer in te vullen en kijken wat er dan uitkomt. Je kunt hem hier downloaden: http://www.toeslagen.nl/download/particulier/
Heb je (of jij met eventuele partner samen) ook aangifte inkomstenbelasting 2009 gedaan? Dan is het inkomen wat op de definitieve aanslag 2009 staat (die van jou en van je eventuele partner samen) het inkomen dat geldt voor berekening van de definitieve kinderopvangtoeslag. Kosten kinderopvang zullen wel goed zijn, als je dat gewoon van de jaaropgaaf van de kinderopvang hebt afgehaald.