Belasting: is dit mogelijk en wat kan ik doen?!

Ik werk al een aantal jaar bij een grote supermarktketen. In 2009 heb ik aangifte inkomstenbelasting gedaan, en hierdoor kreeg ik geld terug. In 2010 heb ik géén belasting betaald. Ik vond het zelf gek, maar omdat dit dus net zoals 2009 automatisch ging, dacht ik dat het wel klopte. Nu heb ik een brief binnengekregen dat ik het weer moet opgeven, ook al krijg je niets terug. Na alles te hebben ingevuld staat er dat ik bijna 400 euro moet terugbetalen aan loonbelasting + heffingsrente. Mijn vragen zijn als volgt:
- Heeft mijn werkgever inderdaad niet goed zijn werk gedaan door in 2009 wél loonbelasting te laten inhouden en in 2010 niet, of is dit m'n eigen schuld?
- Als ik toch dit bedrag moet betalen, is het dan mogelijk weer terug te krijgen via een T-biljet?

Misschien een redelijk makkelijke vraag om te beantwoorden, maar ik ben een loser als het op belastingen aankomt :(

(Ik heb arbeidskorting)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Jouw werkgever is verantwoordelijk voor de inhouding van de juiste bedragen aan loonbelasting en premies.

Dat je in 2010 geen belasting hebt betaald, komt wellicht omdat je werkgever ervan uit ging dat je met je totale loon over 2010 onder de belastingvrije som zou blijven. Meestal bepaalt de werkgever het percentage in te houden LB in jan. van het betreffende jaar en wijzigt dat niet meer voor de rest van het jaar. Als het uiteindelijke loon hoger uitkomt dan door de werkgever verwacht, moet je bij betalen. Mogelijk heb je een bonus gehad of vakantiedagen uit laten betalen, waardoor het hoger is dan verwacht.

Helaas is daar niets aan te doen (behalve betalen) en je krijgt het ook niet later weer terug. Je hebt het eigenlijk over 2010 ten onrechte niet betaald, m.a.w. het is niet ingehouden. Je kunt de salarisadministratie van je werkgever nog wel even laten narekenen of die 400 euro klopt, dat kunnen ze snel zien en laten verklaren waarom jij nu met deze onaangenaame verrassing geconfronteerd wordt.

Daarnaast kun je kijken of je niet toevallig aftrekposten over het hoofd ziet. Dat verklaart niet dat je bij moet betalen, maar kan het uiteindelijk te betalen bedrag wel verlagen.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je zegt kan wel kloppen: we zijn op zondag open gegaan, en ik werk elke zondag (dubbel uitbetaald). Ik begrijp alleen niet waarom ik het bedrag niet terug kan krijgen :( Ik dacht namelijk dat als je als jongere je belasting ook weer kon terugvragen (ben 18 jaar).. Alvast bedankt :)
paulus811
13 jaar geleden
Als jongere kun je inderdaad belasting terugvragen, maar dat wil niet zeggen dat je als jongere nooit belasting moet betalen. In het aangifteprogramma vul je je geboortedatum in, dus het programma houdt er al rekening mee. Maar ik herhaal mijn advies nog maar eens om bij de salarisadministratie van je werkgever na te vragen hoe het komt dat uit de aangifte blijkt dat er 400 euro te weinig is ingehouden. De grens waarboven je belasting hoger is dan je kortingen ligt ongeveer bij 7.200 euro. Belastingvrije som bestaat al jaren niet meer, vanaf de eerste euro moet je belasting betalen. Ik schrijf dat wel in mijn antwoord, maar bedoel het omslagpunt waarbij de belasting meer wordt dan de kortingen die je krijgt. Dit nog even als correctie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke dat wordt even bellen. Heel erg bedankt voor je advies! :D