Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Belasting: is dit mogelijk en wat kan ik doen?!

Ik werk al een aantal jaar bij een grote supermarktketen. In 2009 heb ik aangifte inkomstenbelasting gedaan, en hierdoor kreeg ik geld terug. In 2010 heb ik géén belasting betaald. Ik vond het zelf gek, maar omdat dit dus net zoals 2009 automatisch ging, dacht ik dat het wel klopte. Nu heb ik een brief binnengekregen dat ik het weer moet opgeven, ook al krijg je niets terug. Na alles te hebben ingevuld staat er dat ik bijna 400 euro moet terugbetalen aan loonbelasting + heffingsrente. Mijn vragen zijn als volgt:
- Heeft mijn werkgever inderdaad niet goed zijn werk gedaan door in 2009 wél loonbelasting te laten inhouden en in 2010 niet, of is dit m'n eigen schuld?
- Als ik toch dit bedrag moet betalen, is het dan mogelijk weer terug te krijgen via een T-biljet?

Misschien een redelijk makkelijke vraag om te beantwoorden, maar ik ben een loser als het op belastingen aankomt :(

(Ik heb arbeidskorting)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
525

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jouw werkgever is verantwoordelijk voor de inhouding van de juiste bedragen aan loonbelasting en premies.

Dat je in 2010 geen belasting hebt betaald, komt wellicht omdat je werkgever ervan uit ging dat je met je totale loon over 2010 onder de belastingvrije som zou blijven. Meestal bepaalt de werkgever het percentage in te houden LB in jan. van het betreffende jaar en wijzigt dat niet meer voor de rest van het jaar. Als het uiteindelijke loon hoger uitkomt dan door de werkgever verwacht, moet je bij betalen. Mogelijk heb je een bonus gehad of vakantiedagen uit laten betalen, waardoor het hoger is dan verwacht.