Fiscale partner.tot nu toe zonder inkomen.tot welk bedrag kun je bijverdienen zonder dat dit belastingtechnisch gevolgen heeft?

Ik woon samen met mijn vriendin.Ik heb tot nu toe geen eigen inkomen.Ik denk erover om hotstone massages te gaan geven(gewoon thuis)Mag ik tot een bepaald bedrag bijverdienen zonder dat dit van invloed is op de fiscale voordelen die we tot nu toe hadden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereerst: ben je in 2011 nog wel fiscale partners? In 2011 is namelijk langer dan zes maanden samenwonen niet langer genoeg voor fiscaal partnerschap. Als je niet getrouwd bent moet je aan een van de onderstaande eisen voldoen:

* U hebt samen een notarieel samenlevingscontract. U moet dan allebei meerderjarig zijn.
* U hebt samen een kind.
* U of uw partner heeft een kind en de ander heeft dit kind erkend.
* U staat als partners geregistreerd bij een pensioenfonds.
* U bent allebei eigenaar van de woning die uw hoofdverblijf is.

Als je nog fiscale partners bent dan kan je in 2011 de algemene heffingskorting van € 1987 doorschuiven. In onderstaande gevallen kan je 100% van de algemene heffingskorting doorschuiven:
* voor 1 januari 1972 geboren is
* na 31 december 1972 geboren in 2011 heb je langer dan 6 maanden een inwonend kind had dat op 1 januari 2011 nog niet 6 jaar is

Als jij je heffingskorting voor 100% door kan schuiven dan betekent dit dat voor iedere euro dat je verdient, je 33% belasting betaalt. Je gaat dan namelijk een deel van je eigen heffingskorting gebruiken, dus die kan jouw partner niet meer gebruiken.

Als je niet aan de voorwaarden voor 100% doorschuiven voldoet, dan kan je in 2011 nog maar 80% van de algemene heffingskorting doorschuiven. (Deze wordt namelijk afgebouwd, ieder jaar 6,66% minder). Dat betekent dat je 20% ongebruikt laat, 20% van € 1987 is €397,40. Over iedere euro die je verdient betaal je 33% belastingen. Dat betekent dat je dus zo'n € 1204 op jaarbasis in 2011 'onbelast' bij mag verdienen. In 2012 zal dat meer zijn.

Let er wel op dat je over dit bedrag wel een bijdrage zorgverzekeringswet moet betalen. Ook zal je zorgtoeslag en huurtoeslag iets afnemen.

Tot slot een persoonlijke mening: Tot €18.628 betaal je maar 33% belasting. Dat betekent dat je 66% zelf mag houden. ER moet dus toch wel een tarief te bedenken zijn waarbij je zelf een mooi bedrag overhoudt voor iets wat je (hopelijk) leuk vindt om te doen.

Toegevoegd na 47 seconden:
Kleine correctie, je mag natuurlijk 67% zelf houden :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt, als je niet aan de voorwaarden voor fiscaal partnerschap komt, dan moet je dit jaar weer afzonderlijk je aangifte invullen. Dat zou dus betekenen dat je niet meer de aftrekposten mag verdelen. Ook mag je een deel van de algemene heffingskorting niet meer doorschuiven. Overigens valt er wat aan te doen. Informeer eens bij het pensioenfonds van je vriendin of jij daar als partner geregistreerd kan worden. Er zijn pensioenfondsen waarbij je geen samenlevingscontract nodig hebt. (Maar bij het mijne dan weer wel, dus het hangt er vanaf). Verder kan je ook overwegen om een samenlevingscontract aan te gaan. Deze sluit je af bij een notaris en kost een paar honderd euro. Maar het doorschuiven van de algemene heffingskorting levert meer op. Informeer jezelf wel goed over de gevolgen van zo'n contract. Er staat niets spannends in hoor (het is geen huwelijk of geregistreerd partnerschap), maar laat het toch maar even tot je doordringen. Het maakt dingen wel weer wat officiëler. Succes!

Andere antwoorden (1)

In aanvulling op het overigens juiste antwoord van Nielx is het voordeel van zonder werkgever bijverdienen dat niet de ontvangen bedragen belast zijn maar de nettowinst.
Dat betekent dat belast zijn de inkomsten NA aftrek van alle kosten die je voor je bijverdienste maakt en de kosten die daaraan zijn toe te rekenen.