Hoe controleert de belastingdienst de inkomsten van prostituées?

Ik weet dat prostituees ook gewoon belasting moeten betalen, maar....

Hoe weten ze of het bedrag dat wordt opgegeven niet maar een deeltje is van wat er binnen is gekomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Ze moeten een controleerbare boekhouding voeren net als iedere andere ondernemer. Er gebeurt echter veel contant, dus moeilijk te controleren in de praktijk. Net zoals bijvoorbeeld marktventers, horeca en andere beroepen.
De controle geschiedt onder andere door "waarneming ter plaatse" en vergelijking van bruto winstmarges bij soortgelijke bedrijven. En het "netto privé" waar de dame in kwestie van leeft: is dit aanvaardbaar? Bijvoorbeeld: kan jij een dikke auto rijden als je opgeeft maar 200 euro in de week te verdienen. Maar het blijft moeilijk, maar niet onmogelijk. De Belastingdienst heeft ook afspraken gemaakt met de branche over o.a. aftrekbare (!) kosten.