Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kom je in aanmerking voor bijstand als je een wia uitkering ontvangt van 800 euro per maand?

Ik heb een WIA uitkering en ben 80 tot 100% afgekeurd, in ben getrouwd op huwelijkse voorwaarden maar lig in scheiding. Heb 1 kind die zowel bij mij als mijn ex-partner zal zijn. Zal worden uitgekocht door mijn partner, en heb geen recht op zijn pensioen. Zelf heb ik 23 jaar gewerkt.

Of wat zijn de beste stappen om te ondernemen, in de bijstand heb je ook vaak recht op extra kortingen en kwijtscheldingen, welke zijn dit.

Graag antwoorden die je zeker weet en dus niet denkt dat het zo is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Om er voor in aanmerking te komen moet je aan een aantal voorwaarden voldoen,er is een het ander veranderd maar via deze site alle juiste informatie.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2011/07/08/wet-werk-en-bijstand-juli-2011.html
Inderdaad kan je in aanmerking komen voor kwijtscheldingen van bijv.gemeentebelastingen.
Maar ook dit is afhankelijk van je oa vermogen

Maar mag ik vragen wat jou geboortedatum is ?? mogelijk hoef je geen bijstand aan te vragen

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zet deze site er vast bij,mogelijk kom je daar voor in aanmerking

http://www.uwv.nl/Images/WW110%2000947%2010-10%20Daarvan%20kan%20ik%20niet%20rondkomen%20ZW_tcm26-122539.pdf?mfinfo.page=Document|Download|brochure&mfinfo.document=particulieren|Daarvan%20kan%20ik%20niet%20rondkomen.%20Kan%20ik%20een%20toeslag%20krijgen?|WW110%2000947%2010-10
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb datzelfde mijn uitkering wordt door het uwv aangevuld tot het minimum inkomen, je moet dus naar het uwv voor een aanvulling en vraag bij de belasting toeslagen aan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet geschoten is altijd mis
Bijstand krijg je alleen als je op geen enkele andere manier aan een inkomen kunt komen. Het is het laatste redmiddel. Jij krijgt een uitkering, dus dan heb je geen recht op bijstand. Bijstand voor een alleenstaande is om en rond €800, dus zul je ook geen aanvulling krijgen.
Ook met wia heb je echter recht op roealagen ed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet helemaal. Bijstand is voor een alleenstaande 659,23, veel gemeentes geven een toeslag van 263,97.
Vakantiegeld (46,20) wordt ingehouden, en zo kom je op een bijstandsuitkering van 877,70 per maand, mits je gemeente die toeslag geeft. Er zijn ook gemeentes die een lagere toeslag geven.
Zover ik weet geld in 2012 een nieuwe wet om te bezuinigen.
Als je samenwoont met iemand die werkt of staat ingeschreven op hetzelfde adres dan krijgt niemand een uitkering.
Ookal ben je arbeidsongeschikt of invalide .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat je WWB aanvraagt wordt er gekeken naar het totale gezinsinkomen. Dus ook het inkomen van je toekomstige ex wordt meegerekend zolang de scheiding nog niet definitief is uitgesproken.

Wanneer je financieel op dit moment niet uitkomt is jouw partner de aangewezen persoon om jou hierbij te helpen. Dat zal na de scheiding ook het geval blijven. Je kan bij de voorzieningenrechter terecht voor een tussenoplossing. Regel dit via je echtscheidingsadvocaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding